عنوان پیام
متن پیام

انتشار «تک‌نگاشت‌ های محله‌ ای» توسط تیسا

تاریخ ثبت : ۱۳۹۱/۰۲/۱۲     تعداد بازدید : ۱,۱۳۴
انتشار «تک‌نگاشت‌ های محله‌ ای» توسط تیسا

«تک‌نگاشت‌های محله‌ای؛ گزیده‌ای از گزارش‌های پژوهشگران محله از شهر تهران» عنوان کتابی است که به‌تازگی از سوی انتشارات تیسا وارد بازار شده است. این کتاب مطالعه‌ای است از برخی مشکلاتِ تعدادی از مناطق شهرداری تهران که توسط پژوهشگران انجام شده است.
آگاهی مردم یک جامعه از مسائل و مشکلات شهری که در آن زندگی می‌کنند، در گام برداشتن برای حل ناهنجاری‌ها، به آنها یاری می‌رساند. این امر به‌ویژه راهگشای مسئولان و متولیان امور خواهد بود تا با برنامه‌ریزی مناسب و بهره‌گیری از تمام توان و امکانات خود در جهت بهبود وضعیت حوزه مسئولیت و شهر بکوشند.
کتاب «تک‌نگاشت‌های محله‌ای» به سفارش اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تهیه شده و علی‌اصغر محکی، مدیرکل این اداره بر آن مقدمه نگاشته است. کتاب حاضر که تنها بیانگر بخشی از تلاش ۳۷۴ پژوهشگر محله‌های مناطق بیست‌ودوگانة شهر تهران است، مطالعه مشکلات و ناهنجاری‌های برخی مناطق شهرداری تهران را بررسی کرده است.
این کتاب شامل ۱۸ مطالعه موردی از مناطق و ناحیه‌های مختلف شهرداری تهران است. محله‌های ضراب‌خانه، اوقاف، قاسم‌آباد، شهر زیبا، اکباتان و خاورشهر، از جمله محلاتی هستند که برای تهیه این کتاب، گزارشگران به سراغ آن‌ها رفته و به مطالعه برخی مشکلات و مسائل آنان پرداخته‌اند.
«ارزیابی تأثیرات پروژه اتوبان امام علی(ع) بر کیفیت زندگی شهروندان محله آهنگران» از جمله مطالعات ارائه‌شده در این کتاب است. محله آهنگران، سیزدهمین محله از محلات بیست‌و‌شش‌گانه منطقه چهارده شهرداری تهران است. اتوبان امام علی(ع) پروژه‌ای است که اگرچه ده سال از زمان آغاز ساخت آن می‌گذرد اما به دلایلی از جمله حجم بالای تملک املاک مجاور و هزینه‌های بالای اجرا، ساخت و بهره‌برداری آن به تعویق افتاده است.
چنانکه در این کتاب آمده است، حضور معتادان خیابانی و استعمال مواد مخدر توسط آنان در حاشیه اتوبان، نزاع و درگیری در اطراف اتوبان به دلیل وقوع تصادف‌های متعدد در آن منطقه و حضور سارقان و مزاحمان خیابانی در مجاورت اتوبان، از جمله مشکلات اجتماعی هستند که ساکنان محدوده اتوبان امام علی(ع) با آنها دست به گریبان هستند. وجود خانواده‌های فقیر و کاهش قیمت املاک مجاور اتوبان، حضور مشهود بیکاران و کاهش مشتریان کسبه، کاهش تعداد مراکز تجاری، و زورگیری و سرقت از اتومبیل‌ها نیز گوشه‌ای از مشکلات اقتصادی ایجادشده در حاشیه اتوبان ناتمام امام علی(ع) است. علاوه بر این، محقق برخی آسیب‌های فرهنگی و زیست‌محیطی همچون تخریب امکانات عمومی رفاهی و خدماتی و ایجاد ترافیک سنگین در خیابان‌های منتهی به اتوبان را نیز متذکر شده است.
بخش دیگری از این مطالعه به بیان نقاط قوت طرح اتوبان امام علی(ع) (پس از افتتاح) در محله آهنگران اختصاص دارد. از جمله این موارد می‌توان به اتصال شمال به جنوب تهران و طی مسافت ۲۵ کیلومتری و در مدت ۱۵ دقیقه بدون چراغ قرمز اشاره کرد.
«آسیب‌های اجتماعی محله سیزده آبان»، «کودکان دروازه غار» و «وجود زباله در معابر و کثیفی جوی آب محله شبیری» برخی دیگر از مطالعات موردی ارائه‌شده در این کتاب هستند.
کتاب «تک‌نگاشت‌های محله‌ای» با نظارت علمی احمد شاهانی و پریسا موسی‌نژاد، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، ۴۰۷ صفحه و به بهای ۶۶۰۰ تومان از سوی انتشارات تیسا وارد بازار کتاب شده است.

منبع خبر : انتشارات تیسا
آخرین خبر ها
«جمهوری تشنگان» به زودی به بازار می‌آید«حافظه و فراموشی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان؛ درآمدی جامعه‌‌شناختی» به زودی به بازار می‌آید.«تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا؛ موانع و دستاوردها» به زودی به بازار می‌آیدزنان زرخرید نامزد کتاب سال 1400 شدبه چاپ سوم رسید: مدیریت شهری ۳ جلدیبه چاپ سوم رسید: ارزیابی تاثیرات اجتماعیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هامدیریت دانش؛ فرایندها، رویکردها به چاپ سوم رسیدخبرگزاری مهر از «پر‌سه‌گردی با قانون دینامیت» اثر کمیل سهیلی نوشت«تصمیم‌گیری» به چاپ ششم رسید.«جغرافیای فرهنگی» به چاپ دوم رسیدمنتشر شدمنتشر شدجوابیه انتشارات تیسا در مورد ادعای یکی از مترجمان کتاب بیشعوریبیشعوری93 میلیارد ریال کتاب در «تابستانه کتاب» به فروش رسیدتلاش برای پاسخگویی به جابه‌جایی تاریخیمردم تابستان راباچه کتابهایی شروع کردند/کتاب ابن سینابین پرفروشهاپیشگامی کتابفروشی‌های شهرستان در طرح «تابستانه کتاب»جریان زندگی زیر شهر تهران کتاب شد«درآمدی پیشرفته بر اقتصاد فرهنگی» چاپ شد