عنوان پیام
متن پیام

«شادمانی» را با یک کتاب به خانه ببرید

تاریخ ثبت : ۱۳۹۳/۱۰/۰۸     تعداد بازدید : ۶۴۷
«شادمانی» را با یک کتاب به خانه ببرید

کتاب «شادمانی» تالیف سید محسن موسوی از مجموعه کتاب‌های فرهنگ و شهر کوششی برای بازشناسی مفهوم شادمانی است. این کتاب رویکردهای نظری و دیدگاه‌های متفکران و پژوهشگران این حوزه را مرور کرده است.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «شادمانی» به قلم سید محسن موسوی دربردارنده دو فصل کلی با عناوین «بازشناسی مفهومی و نظری شادمانی» و «یافته‌های یک مطالعه تجربی» است.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «در جامعه ایران،‌ هرچند هنوز نبود شادی به لحاظ بین‌الاذهانی یک مساله اجتماعی به‌شمار نیامده است و هم‌چنان آسیب‌های اجتماعی نظیر جرم، طلاق، فساد، خشونت، اعتیاد و غیره، در صدر مسایل اجتماعی در این حوزه بازشناخته می‌شود، ولی باید گفت این مسایل همگی وجه منفی همان چیزی است که توجه و تمرکز بر وجه مثبت آن(که احساس شادمانی، بخشی از آن را تشکیل می‌دهد)، می‌تواند تا حد قابل توجهی از میزان و آثار مخرب این آسیب‌ها بکاهد ‌و علاوه بر آن، با ایجاد فضایی بانشاط و امید‌بخش در میان افراد جامعه،‌ جایگزین‌های جدید و پویایی را برای توسعه و پیشرفت پیشنهاد کند.»

نخستین فصل کتاب شامل پنج بخش است. در بخش نخست، تاریخچه کوتاهی از مطالعات شادمانی بیان می‌شود. بخش بعدی به بازکاوی ابعاد و فضای مفهومی شادمانی و ارتباط آن با مفاهیم مرتبط، به‌ویژه مفهوم کیفیت زندگی اختصاص دارد. نویسنده در این بخش همچنین به ارتباط میان شادمانی و دیگر صفات شخصیت بر اساس نظریه‌های روانشناسان اشاره کرده و سپس شادمانی را از نگاه مکتب‌های مختلف بررسی می‌کند.

کتاب در بخش سوم به شرح و نقد برخی پژوهش‌های پیشین این حوزه مطالعاتی می‌پردازد. بخش بعدی که دربردارنده ادبیات نظری تحقیق است، براساس دسته‌بندی رویکردهای نظری مربوط به شادمانی در چهار دسته تدوین و ویژگی‌ها و نظریه‌های هر رویکرد بیان شده است. بخش پایانی این فصل یک نتیجه‌گیری و تحلیل نهایی از مباحث این فصل را ارایه می‌دهد.

نویسنده در فصل دوم کتاب، نخست مدل نظری تحقیق و فرضیه‌های استخراج شده از آن را ارایه می‌کند و سپس مباحث روش‌شناختی و وسایل اندازه‌گیری و تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها را مطرح و در نهایت، نتایج بررسی تجربی این تحقیق را بیان می‌کند.

در بخشی از کتاب درباره تاریخچه پژوهش شادمانی می‌خوانیم: «به گفته وینهون از دهه ۱۹۶۰ به بعد علاقه روزافزونی درباره این‌که مردم نسبت به زندگی‌شان چه احساسی دارند به‌وجود آمد و این علاقه در قالب جریانی موسوم به مطالعات خوشبختی ذهنی، صورت خارجی و عینی به خود گرفت. متغیر هسته‌ای این سنت پژوهشی،‌ میزان ارزیابی کلی از زندگی (به‌عنوان یک کلیت) بود که به حسب معمول به مفاهیم شادمانی و رضایت از زندگی مربوط است، و این مهم بیشتر به‌وسیله گزارش خود افراد اندازه‌گیری می‌شود. در خلال دهه ۱۹۷۰ نیز مطالعات مربوط به شاخص‌های اجتماعی آمریکا با محوریت بررسی شادمانی مردم صورت گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که از دوره بعد از جنگ جهانی دوم تا کنون بیش از سه‌هزار پژوهش روان‌شناختی- جامعه‌شناختی، شادمانی و رضایت از زندگی و خوشبختی ذهنی را بررسی کرده است و این پژوهش‌ها با رشد نمایی روزبه روز در حال افزایش است.»

چاپ نخست کتاب «شادمانی» تالیف سید محسن موسوی در ۱۹۰ صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای هفت‌هزار تومان از سوی انتشارات تیسا روانه بازار کتاب شد./

آخرین خبر ها
«جمهوری تشنگان» به زودی به بازار می‌آید«حافظه و فراموشی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان؛ درآمدی جامعه‌‌شناختی» به زودی به بازار می‌آید.«تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا؛ موانع و دستاوردها» به زودی به بازار می‌آیدزنان زرخرید نامزد کتاب سال 1400 شدبه چاپ سوم رسید: مدیریت شهری ۳ جلدیبه چاپ سوم رسید: ارزیابی تاثیرات اجتماعیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هامدیریت دانش؛ فرایندها، رویکردها به چاپ سوم رسیدخبرگزاری مهر از «پر‌سه‌گردی با قانون دینامیت» اثر کمیل سهیلی نوشت«تصمیم‌گیری» به چاپ ششم رسید.«جغرافیای فرهنگی» به چاپ دوم رسیدمنتشر شدمنتشر شدجوابیه انتشارات تیسا در مورد ادعای یکی از مترجمان کتاب بیشعوریبیشعوری93 میلیارد ریال کتاب در «تابستانه کتاب» به فروش رسیدتلاش برای پاسخگویی به جابه‌جایی تاریخیمردم تابستان راباچه کتابهایی شروع کردند/کتاب ابن سینابین پرفروشهاپیشگامی کتابفروشی‌های شهرستان در طرح «تابستانه کتاب»جریان زندگی زیر شهر تهران کتاب شد«درآمدی پیشرفته بر اقتصاد فرهنگی» چاپ شد