عنوان پیام
متن پیام

مدرنیته شهری در قاب فیلم و کتاب

تاریخ ثبت : ۱۳۹۳/۰۴/۱۶     تعداد بازدید : ۷۵۲
مدرنیته شهری در قاب فیلم و کتاب

مدرنیته مهمترین موضوعی است که عرصه اندیشه و عمل انسان را زیر سیطره خود درآورده است. کتاب« تهران، سینما و مدرنیته شهری» نیز با بررسی این موضوع از سوی نشر تیسا به چاپ دوم رسیده است.

بهارک محمودی، به‌عنوان مولف این کتاب،‌ شهر را یکی از بسترهای ظهور و حضور اندیشه عمل انسان‌ها در عصر مدرنیته معرفی کرده است.



وی با گریزی به صنعت سینما در جهان نوشته است:« تهران به عنوان نماد مدرنیته ایرانی در بسیاری از فیلم‌های سینمایی مورد توجه قرار گرفته است، به‌گونه‌ای که تصویر تهران در فیلم‌ها در واقع تاریخ تحولات مدرنتیه ایرانی به‌شمار می‌رود. از این‌روست که می‌توان با میانجی‌گری سینما و از خلال تفسیر آثار سینمایی، به درک روابط، هویت و ساختارهای اجتماعی،‌سیاسی،‌اقتصادی فضاهای شهری و همچنین تناقضات موجود در میان آن‌ها نائل شده و نهایتا انتقادی از مدرنیته در ایران ارائه داده است.»



محمودی دراین کتاب و در پنج بخش،‌به تصویری از شهر می‌پردازد که در آن دهه چهل شمسی تا هشتاد را مورد بررسی قرار داده و دهه چهل را با عنوان صدای شهر سکوت نامیده است.

از منظر این مولف، دهه پنجاه دهه‌ای است که در آن شهر با خویش بیگانه است و در این دهه شهر نیز در گذر از انقلاب قرار گرفته است.



محمودی، خصیصه دهه هفتاد را شهر در حسرت می‌نامد و شهر سقوط را خاصیت شهر دهه هفتاد دانسته است.



در بخشی از این کتاب آمده است:«شهر تهران در آستانه دهه ۶۰ انقلابی‌ترین شهر جهان بود؛ ازاین رو است که این دهه در واقع از اواخر دهه ۵۰ یعنی با واقعه انقلاب آغاز می‌شود.»



چاپ دوم کتاب« تهران،‌سینما و مدرنیته شهری» اثر بهارک محمودی با تکیه بر بررسی مدرنتیه شهری در تهران از سوی انتشارات تیسا در ۷۹ صفحه به قیمت پنج هزار تومان به چاپ دوم رسیده است

آخرین خبر ها
«جمهوری تشنگان» به زودی به بازار می‌آید«حافظه و فراموشی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان؛ درآمدی جامعه‌‌شناختی» به زودی به بازار می‌آید.«تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا؛ موانع و دستاوردها» به زودی به بازار می‌آیدزنان زرخرید نامزد کتاب سال 1400 شدبه چاپ سوم رسید: مدیریت شهری ۳ جلدیبه چاپ سوم رسید: ارزیابی تاثیرات اجتماعیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هامدیریت دانش؛ فرایندها، رویکردها به چاپ سوم رسیدخبرگزاری مهر از «پر‌سه‌گردی با قانون دینامیت» اثر کمیل سهیلی نوشت«تصمیم‌گیری» به چاپ ششم رسید.«جغرافیای فرهنگی» به چاپ دوم رسیدمنتشر شدمنتشر شدجوابیه انتشارات تیسا در مورد ادعای یکی از مترجمان کتاب بیشعوریبیشعوری93 میلیارد ریال کتاب در «تابستانه کتاب» به فروش رسیدتلاش برای پاسخگویی به جابه‌جایی تاریخیمردم تابستان راباچه کتابهایی شروع کردند/کتاب ابن سینابین پرفروشهاپیشگامی کتابفروشی‌های شهرستان در طرح «تابستانه کتاب»جریان زندگی زیر شهر تهران کتاب شد«درآمدی پیشرفته بر اقتصاد فرهنگی» چاپ شد