عنوان پیام
متن پیام

جای پای ابن‌سینا، لوفور و کاپلستون در مکتوبات فلسفی دهه نخست تیر ۹۳

تاریخ ثبت : ۱۳۹۳/۰۴/۱۷     تعداد بازدید : ۷۶۲
جای پای ابن‌سینا، لوفور و کاپلستون در مکتوبات فلسفی دهه نخست تیر 93

نخستین چاپ سه کتاب مجموعه رسالات ابن‌سینا به همراه نخستین چاپ ترجمه کتاب «ماتریالیسم دیالکتیکی» اثر هانری لوفور و تجدید چاپ مجلدات چهارم و پنجم «تاریخ فلسفه» فردریک چارلز کاپلستون، از مهم‌ترین کتاب‌های منتشر شده در نیمه نخست تیر ۱۳۹۳ در حوزه اندیشه است.
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ـ‌ چنان که از «گزیده کتابشناسی دهه اول تیرماه ۱۳۹۳ در حوزه اندیشه، حکمت و فلسفه» به دست می‌آید، جریان نشر تابستانی کتاب‌های حوزه فلسفه در نیمه نخست تیر ۱۳۹۳ با انتشار سه کتاب مجموعه رسالات شیخ‌الرئیس ابن‌سینا، کتاب «ماتریالیسم دیالکتیکی» اثر هانری لوفور، فیلسوف فرانسوی قرن بیستم و تجدید انتشار مجلدات چهارم و پنجم «تاریخ فلسفه» فردریک چارلز کاپلستون، با شروع فصل گرما جان تازه‌ای گرفته است.
ابن‌سینا با شمارگان ۱۱۰ نسخه !
سه کتاب با عناوین «هفت رساله در حکمت و طبیعیات»، «جامع‌البدایع» و «تحفه‌العاشقین» تحت اشراف یوسف بیگ باباپور از سوی انتشارات سفیر اردهال در دسترس مخاطبان قرار گرفته‌اند.
«هفت رساله در حکمت و طبیعیات» شامل رساله‌هایی چون «الرساله الاوی فی الطبیعیات من عیون الحکمه»، «رساله فی الاجرام العلویه»، «رساله فی القوی» و چند عنوان دیگر است. این کتاب در ۳۸۸ صفحه و به بهای ۳۰ هزار تومان منتشر شده است.
«جامع‌البدایع» نیز ۱۳ رساله از ابن‌سینا را دربر می‌گیرد. «سرالصلاة»، «تفسیر الصمدیه»، «تفسیر المعوذه الاولی»، «تفسیر المعوذه الثانیه» و ... نام شماری از این رسالات است. این اثر نیز در ۲۰۸ صفحه و به بهای ۳۰ هزار تومان عرضه شده است.
«تحفه‌العاشقین» یا «مجربات بوعلی» نیز کتابی در طب و داروسازی منسوب به ابن‌سیناست. این کتاب در ۲۰۸ صفحه به بهای ۲۰ هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.
شمارگان هر کدام از این سه عنوان تنها ۱۱۰ نسخه است. شاید ناشر برای سنجش بازار، ابتدا این منابع ارزشمند را در این تعداد محدود منتشر کرده تا در آینده‌ای نزدیک چاپ‌های بعدی را با شمارگان بیشتری عرضه کند.
اثری از پدر دیالکتیک فرانسه
اما از دیگر کتاب‌های مهم منتشر شده در نیمه نخست این ماه، «ماتریالیسم دیالکتیکی» اثر هانری لوفور (Henri Lefebvre) فیلسوف مارکسیست فرانسوی است. لوفور در نظام آکادمیک فلسفه اروپا به عنوان آخرین فیلسوف کلاسیک و پدر دیالکتیک فرانسه شناخته می‌شود.
«ماتریالیسم دیالکتیکی» را انتشارات تیسا به ترجمه آیدین ترکمه با شمارگان هزار نسخه، در ۲۳۴ صفحه به بهای ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان روانه بازار کتاب کرده است.
کاپلستون پرخواننده است
جلدهای چهارم و پنجم «تاریخ فلسفه» اثر فردریک چارلز کاپلستون فیلسوف و کشیش بریتانیایی نیز در روزهای ابتدایی ماه جاری به ترتیب به چاپ‌های هفتم و هشتم خود رسیدند. مجموعه «تاریخ فلسفه» در اصل ۹ جلد است.
جلد چهارم تاریخ فلسفه جریان‌های فلسفی از رنه دکارت تا لایب‌نیتس را در بر می‌گیرد و مترجم آن غلامرضا اعوانی، مدیر پیشین موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران است. هفتمین نوبت انتشار این جلد با شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه، در ۲۶۴ صفحه به بهای ۲۳ هزار تومان منتشر شده است.
همچنین پنجمین جلد تاریخ فلسفه کاپلستون نیز به «فیلسوفان انگلیسی از هابز تا هیوم» اختصاص دارد و مترجم آن امیرجلال‌الدین اعلم است. هشتمین نوبت انتشار این جلد نیز با شمارگان دو هزار نسخه، در ۴۶۸ صفحه و به بهای۲۶ هزار تومان منتشر شده است.
مجموعه ۹ جلدی تاریخ فلسفه از سوی شرکت انتشارات علمی و فرهنگی با مشارکت انتشارات سروش منتشر می‌شود.
فلسفه هگل و پرسش بنیادین هایدگر
سهم کتاب‌های تفسیری فلسفه هگل و فلسفه هایدگر نیز تجدید انتشار دو کتاب «فلسفه هگل» و «هایدگر و پرسش بنیادین» است. بر این اساس هشتمین نوبت انتشار «فلسفه هگل» نوشته والترترنس ستیس با ترجمه حمید عنایت را انتشارات علمی و فرهنگی با شمارگان سه هزار نسخه، در ۴۰۸ صفحه به بهای ۱۴ هزار تومان روانه بازار کتاب کرده است.
همچنین هفتمین چاپ کتاب «هایدگر و پرسش بنیادین» نوشته بابک احمدی را نیز نشر مرکز با شمارگان ۷۰۰ نسخه در ۷۳۰ صفحه به بهای ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان در دسترس مخاطبان قرار داده است.
سه تک‌نگاری دیگر از علی‌اکبر ولایتی
دکتر علی اکبر ولایتی نیز به تازگی سه کتاب دیگر به مجموعه تک‌نگاری‌های خود درباره اندیشمندان، شاعران و هنرمندان مسلمان اضافه کرده است. عناوین این کتاب‌ها به این شرح است: «ملامحسن فیض‌کاشانی»، «ملا عبدالرزاق فیاض لاهیجی» و «صدرالدین دشتکی شیرازی».
شرکت سهامی کتاب‌های جیبی وابسته به انتشارات امیرکبیر این کتاب‌ها را هرکدام با شمارگان ۵۰۰ نسخه منتشر کرده است.

آخرین خبر ها
«جمهوری تشنگان» به زودی به بازار می‌آید«حافظه و فراموشی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان؛ درآمدی جامعه‌‌شناختی» به زودی به بازار می‌آید.«تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا؛ موانع و دستاوردها» به زودی به بازار می‌آیدزنان زرخرید نامزد کتاب سال 1400 شدبه چاپ سوم رسید: مدیریت شهری ۳ جلدیبه چاپ سوم رسید: ارزیابی تاثیرات اجتماعیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هامدیریت دانش؛ فرایندها، رویکردها به چاپ سوم رسیدخبرگزاری مهر از «پر‌سه‌گردی با قانون دینامیت» اثر کمیل سهیلی نوشت«تصمیم‌گیری» به چاپ ششم رسید.«جغرافیای فرهنگی» به چاپ دوم رسیدمنتشر شدمنتشر شدجوابیه انتشارات تیسا در مورد ادعای یکی از مترجمان کتاب بیشعوریبیشعوری93 میلیارد ریال کتاب در «تابستانه کتاب» به فروش رسیدتلاش برای پاسخگویی به جابه‌جایی تاریخیمردم تابستان راباچه کتابهایی شروع کردند/کتاب ابن سینابین پرفروشهاپیشگامی کتابفروشی‌های شهرستان در طرح «تابستانه کتاب»جریان زندگی زیر شهر تهران کتاب شد«درآمدی پیشرفته بر اقتصاد فرهنگی» چاپ شد