عنوان پیام
متن پیام

جدیدترین کتاب‌های علوم اجتماعی در ویترین

تاریخ ثبت : ۱۳۹۳/۰۳/۲۴     تعداد بازدید : ۸۸۵
جدیدترین کتاب‌های علوم اجتماعی در ویترین

زرگمهر علیزاده - در یکی‌دوماه اخیر ویترین کتاب‌های علوم اجتماعی رونق گرفته است. چندین عنوان کتاب تازه در این حوزه به بازار کتاب آمد.


«پشت دریاها شهری است»


ابتدا باید از کتاب‌های نشر «تیسا» آغاز کنیم. نشری نوپا که آرام‌آرام به یکی از انتشاراتی‌های اصلی این حوزه از علوم انسانی تبدیل می‌شود. از کتاب «پشت دریاها شهری است» نوشته نعمت‌الله فاضلی آغاز می‌کنیم. عنوان فرعی کتاب «فرآیندها، روش‌ها و کاربردهای مردم‌نگاری شهری» است. کتاب در حوزه مردم‌شناسی جای می‌گیرد. در این اثر فاضلی به نقد، تحلیل و بررسی کاربرد، روش و رویکرد مردم‌نگاری در زمینه شناخت و مدیریت شهر در رشته‌های مختلف پرداخته است. نویسنده کوشیده است تمام مطالعات مردم‌نگاری شهر را در حوزه‌های انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی، مطالعات فرهنگی و شهری تحلیل کند. شاید بتوان این کتاب را نخستین متن فارسی در زمینه مردم‌نگاری شهری دانست. پیش از این اغلب متون مردم‌نگاری ایرانی برای مطالعه جوامع روستایی و عشایری تدوین شده‌اند و تاکنون کتابی که روش و رویکرد مردم‌نگاری را برای مطالعه شهری، زندگی، فعالیت‌ها و مناسبات شهری به کار برود، منتشر نشده است.


«اجتماع محلی و حکومت محلی»


دیگر کتاب نشر تیسا «اجتماع محلی و حکومت محلی» است. کتاب درباره اصل «مشارکت» است؛ مشارکت شهروندان یک شهر. مشارکت چگونه و از چه روش‌هایی عملی می‌شود؟ موانعی که بر سر راه مشارکت مردم در اجتماع وجود دارد، چه‌ها هستند؟ مولفه‌های موثر بر مشارکت‌جویی شهروندان کدام‌اند؟ چنین پرسش‌هایی موضع اصلی این کتاب است که نویسندگان آن به دنبال پاسخ‌گویی به آن‌ها هستند. به باور نویسندگان کتاب مولفه‌های موثر بر «مشارکت‌جویی»ِ شهروندان متنوع‌اند ولی مهم‌ترین آن‌ها را «رضایت»، «اعتماد»، «احساس تعلق» و «هویت» دانسته‌اند؛ از دیگر سو، هنگامی که درباره مهم‌ترین مولفه‌های «مشارکت‌پذیری» کنکاش می‌شود، وجود روح «مردم‌سالاری» و باور داشتن کارگزاران به اهمیت واگذاری امور مردم به آنها بیشترین اهمیت را دارد. اما سراغ نشرهای دیگر هم برویم.


«جامعه‌شناسی میشل فوکو»


انتشارات گل‌آذین کتابی منتشر کرده با عنوان «جامعه‌شناسی میشل فوکو». در این کتاب فوکو درباره رابطه قدرت با دانش سخن می‌گوید. این‌که قدرت و دانش مستقیما بر یکدیگر دلالت دارند. به نظر فوکو دانایی از یک نقطه شروع نمی‌شود تا در آن قدرت خاتمه یابد، بلکه دانش و قدرت ذاتا با هم آمیخته‌اند. اعمال قدرت از دانش استفاده می‌کند و آن را تعمیم می‌دهد و در مقابل، دانش مقارن است با تاثیرات معین قدرت. خلاصه این‌که هیچ قدرتی بدون دانش و هیچ دانشی بدون قدرت وجود ندارد. فوکو تحت‌تاثیر نیچه می‌خواهد بداند که چگونه آدم‌ها از طریق تولید دانش برخود و دیگران تسلط می‌یابند. او دانش را ایجادکننده قدرت می‌داند، به این ترتیب که نخست از انسان‌ها موجودات شناسایی می‌سازد و سپس بر همین شناساها تسلط پیدا می‌کند.


«مبانی نظریه جامعه‌شناختی معاصر و ریشه‌های کلاسیک آن»


کتاب مهم دیگری که در هفته‌های اخیر منتشر شده، «مبانی نظریه جامعه‌شناختی معاصر و ریشه‌های کلاسیک آن» نوشته جورج ریتزر است. با توجه به استقبال خوبی که از این کتاب شد، نشر ثالث تصمیم به انتشار چاپ جدیدی از اثر گرفته است. کتاب «نظریه جامعه‌شناسی در دوران معاصر» یکی از معروف‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های نظریه جامعه‌شناسی است که ریتزر جامعه‌شناس و نظریه‌پرداز برجسته برپایه طرحی نو درباره نظریه جامعه‌شناختی معاصر نگاشته است.

شهناز مسمی‌پرست مترجم کتاب، کوشش کرده با آسان‌فهم‌ترین و روان‌ترین جمله‌های فارسی به خوانندگان در فهم پیچیدگی‌های نظریه جامعه‌شناختی تا آنجا که امکان‌پذیر باشد، کمک کند. از این رو ترجمه این کتاب یکی از نقاط برجسته است.

نظریه‌های کلاسیک که به نظریه‌های دورکیم، مارکس، زمیل، وبلن و مید اختصاص دارند، نظریه‌های کلان معاصر که کارکردگرایی ساخت‌گرا، نظریه‌های کشمکش، نظام‌ها، نئومارکسیستی، فرآیند متمدن شدن، استعمار زیست‌جهان و گردونه خردکننده مدرنیته را مدنظر قرار می‌دهد، نظریه‌های معاصر زندگی روزمره که به نظریه‌های کنش متقابل نمادین، رفتار نمایشی، روش‌شناسی مردمی، مبادله و گزینش عقلانی مربوط می‌شوند، نظریه‌های معاصر تلفیقی که درباره نظریه‌های مبادله تلفیق‌شده، ساختاربندی، فرهنگ و عاملیت و ساختمان ذهنی و عاملیت بحث می‌کنند، نظریه‌های فمینستی معاصر و جهانی شدن که نظریه‌پردازان و نظریه‌های اصلی معاصر درباره فمینیسم و جهانی شدن را به تصویر می‌کشند؛ همگی از جمله مباحثی ا‌ست که در این کتاب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

منبع خبر : روزنامه بهار
آخرین خبر ها
«جمهوری تشنگان» به زودی به بازار می‌آید«حافظه و فراموشی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان؛ درآمدی جامعه‌‌شناختی» به زودی به بازار می‌آید.«تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا؛ موانع و دستاوردها» به زودی به بازار می‌آیدزنان زرخرید نامزد کتاب سال 1400 شدبه چاپ سوم رسید: مدیریت شهری ۳ جلدیبه چاپ سوم رسید: ارزیابی تاثیرات اجتماعیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هامدیریت دانش؛ فرایندها، رویکردها به چاپ سوم رسیدخبرگزاری مهر از «پر‌سه‌گردی با قانون دینامیت» اثر کمیل سهیلی نوشت«تصمیم‌گیری» به چاپ ششم رسید.«جغرافیای فرهنگی» به چاپ دوم رسیدمنتشر شدمنتشر شدجوابیه انتشارات تیسا در مورد ادعای یکی از مترجمان کتاب بیشعوریبیشعوری93 میلیارد ریال کتاب در «تابستانه کتاب» به فروش رسیدتلاش برای پاسخگویی به جابه‌جایی تاریخیمردم تابستان راباچه کتابهایی شروع کردند/کتاب ابن سینابین پرفروشهاپیشگامی کتابفروشی‌های شهرستان در طرح «تابستانه کتاب»جریان زندگی زیر شهر تهران کتاب شد«درآمدی پیشرفته بر اقتصاد فرهنگی» چاپ شد