انتشارات تیسا
فرصتی برای گسترش افکار؛ فعال در حوزه چاپ و نشر کتابهای علوم انسانی.
گفتارهایی انتقادی درباره فراغت ایران نگاهی به کتاب «فراغت، مصرف و جامعه»
اگر می خواهید در این روزهای گرم آغازین تیرماه یادی از تابستان های کشدار و پر از بیکاری دوران مدرسه خود کنید و البته به پیچیدگی و دگرگونی این دوران فراغت -که آن زمان ها بزرگ ترها به آن اوقات بطالت می گفتند- پی ببرید، کتاب «فراغت، مصرف و جامعه: گفتارهایی انتقادی» محمد سعید ذکایی را بخوانید.
این کتاب یکی از معدود آثار منتشر شده در زمینه اوقات فراغت در ایران است که با نگاهی پدیدارشناسانه و آسیب شناسانه دو مفهوم اوقات فراغت و مصرف گرایی را در بستر زندگی روزمره تحلیل می کند. ذکایی خود درباره پیام اصلی کتابش می گوید: «این کتاب تصمیم دارد برای عموم مخاطبان خود تصویری از پیچیدگی ها، اهمیت و واقعیتی که مصرف و مصرف گرایی در جامعه ما پیدا کرده است، نمایان سازد و بیان کند که «فراغت» و «مصرف» به عنوان پدیده هایی اجتماعی سهم پررنگی در رفتارهای اجتماعی ایرانی ها یافته و سبک زندگی آنها را تحت تاثیر قرار داده است.
همچنین تاکید دارد که این شیوه مصرفی با سبک زندگی سنتی جامعه ایرانی پیوندی ندارد و ما به نوعی گسست فرهنگی را تجربه می کنیم. چنانچه مصرف در مواردی جنبه های نمایشی و ابزاری به خود می گیرد و در موارد متعددی ممکن است با ضرورت ها یا سیاست های زندگی تطابق نداشته باشد.»مصرف و سبک زندگی: رویکردها، مسائل و آسیب ها، فهم تاریخی فراغت ایرانی در آثار سفرنامه نویسان ایرانی و خارجی، موانع اجتماعی و فرهنگی رشد ورزش در ایران، فراغت و مصرف در خانه و خانواده، آسیب شناسی بازاریابی شبکه یی در ایران، موسیقی مردم پسند و زیرزمینی در ایران، شبکه های اجتماعی مجازی به مثابه میدان های فراغتی و خواندن برای لذت و لذت های خواندن فصول ۹گانه این کتاب را تشکیل می دهند. نخستین چاپ کتاب «فراغت، مصرف و جامعه: گفتارهایی انتقادی» توسط انتشارات تیسا با شمارگان هزار نسخه در ۳۷۸ صفحه به بهای ۱۱ هزار تومان در زمستان سال ۹۱ روانه بازار نشر شده است.