عنوان پیام
متن پیام

«نظریه و واقعیت» منتشر شد

تاریخ ثبت : ۱۳۹۴/۰۸/۲۷     تعداد بازدید : ۷۸۶
«نظریه و واقعیت» منتشر شد

«نظریه و واقعیت» منتشر شد/ واکاوی «نظریه» در ساحت سنت و رویکرد انتقادی
کتاب «نظریه و واقعیت» مجموعه‌ای از مقالاتی است که آرش حیدری با همکاران خود آنها را به فارسی برگردانده و با مقدمه هادی خانیکی منتشر شده است. در این اثر تلاش شده مساله واقعیت و نظریه به عنوان دوگانه‌ای معروف مورد واکاوی قرار گیرد و در چند سنت رقیب بررسی شود.
آرش حیدری، گردآورنده کتاب «نظریه و واقعیت» به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: این کتاب را مجموعه‌ای از افراد جوان و فعال در حوزه علوم انسانی که در انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات گرد هم آمده بودند، در نسبت نظریه و واقعیت ترجمه یا تلخیص کرده‌اند. مقالاتی از آرنت، آلتوسر، بلور، ریکور و چند متفکر بزرگ در این حیطه ترجمه و یا تشریح شده است. در این اثر تلاش شده مساله واقعیت و نظریه به عنوان دوگانه‌ای معروف مورد واکاوی قرار گیرد و در چند سنت رقیب بررسی شود. مقاله‌های کتاب نشان می‌دهد واقعیت بدون نظریه رصدپذیر نیست. این اثر با همت انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات و پیگیری‌های یوسف پاکدامن در نشر تیسا منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: درباره حق معنوی این اثر باید بگویم، اگرچه کتاب با نام آرش حیدری وارد بازار شده است اما افرادی که نامشان در تک تک مقالات ذکر شده است مستقل و بدون هیچ کمکی از گردآورنده کار کرده و کتاب را تهیه کردند و نهایتاً متون آنها در شورایی سه نفره مورد بررسی و ویرایش قرار گرفت و خوشبختانه نام تمامی افرادی که کار کرده‌اند زیر مقالاتشان موجود است و حق معنوی آثار آنها در کتاب پابرجاست. این کتاب به هیچ‌رو محصول تألیف یا تلاش فردی نیست و قالب مجموعه مقاله‌ای دارد که در متن کتاب آورده شده است. عباس شهرابی، مهسا اسدالله‌نژاد، فرید عزیزی، مهرداد امامی، هدایت نصیری و تنی چند از محققان حیطه علوم انسانی هر یک در این مجموعه یک یا چند مقاله را ترجمه یا تلخیص کرده‌اند و نهایت سهم آرش حیدری از این مجموعه وجود دو مقاله است.

گردآورنده کتاب «نظریه و واقعیت» ادامه داد: نقد، مبهم‌ترین واژه ممکن است؛ در حکم دارویی آرام‌بخش برای اذهانی که در پی سودای تفسیر کنش‌ها و برون‌فکنی‌های اذهان ساده‌تر و ابتدایی‌ترند. می‌توان این اذهان ساده را با نشان دادن اینکه تمام افکارشان از تعیّناتی برمی‌خیزد که از دل واقعیت اجتماعی سر برآورده‌اند، وادار به خشوع در برابر خود کرد؛ انتقادی که گویی هرگز دستخوش خواب نمی‌شود؛ انتقادی که باید وجود داشته باشد تا فاصله بین کنشگر و منتقدِ کنش از بین نرود. نقد افکندن بنایی از سلطه نیست؛ نقد برای ما نقد هر آن چیزی است که تحت لوای نقد هم میل به تسلط دارد. شاید از همین رو است که باید از نظریه دفاع کرد.

وی افزود: از سال ۱۹۲۹ که ماکس هورکهایمر در نوشتاری، نظریه انتقادی را از نظریه سنتی متمایز کرد، به نظر می‌رسد نقدِ واقعیت در چهارچوب نظریه نه‌تنها میسر بلکه روشن شد. نظریه در تعریف سنتی امکان مداخله در واقعیت را ندارد اما در نگاه انتقادی خودی، نظریه عملی انتقادی است علیه واقعیت. بدین ترتیب لازم است نسبت نظریه و واقعیت مشخص شود.

«نظریه و واقعیت» در ۲۷۳ صفحه، شمارگان هزار و ۲۰۰ نسخه به بهای ۲۰ هزار تومان از سوی نشر تیسا منتشر شده است.

آخرین خبر ها
«جمهوری تشنگان» به زودی به بازار می‌آید«حافظه و فراموشی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان؛ درآمدی جامعه‌‌شناختی» به زودی به بازار می‌آید.«تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا؛ موانع و دستاوردها» به زودی به بازار می‌آیدزنان زرخرید نامزد کتاب سال 1400 شدبه چاپ سوم رسید: مدیریت شهری ۳ جلدیبه چاپ سوم رسید: ارزیابی تاثیرات اجتماعیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هامدیریت دانش؛ فرایندها، رویکردها به چاپ سوم رسیدخبرگزاری مهر از «پر‌سه‌گردی با قانون دینامیت» اثر کمیل سهیلی نوشت«تصمیم‌گیری» به چاپ ششم رسید.«جغرافیای فرهنگی» به چاپ دوم رسیدمنتشر شدمنتشر شدجوابیه انتشارات تیسا در مورد ادعای یکی از مترجمان کتاب بیشعوریبیشعوری93 میلیارد ریال کتاب در «تابستانه کتاب» به فروش رسیدتلاش برای پاسخگویی به جابه‌جایی تاریخیمردم تابستان راباچه کتابهایی شروع کردند/کتاب ابن سینابین پرفروشهاپیشگامی کتابفروشی‌های شهرستان در طرح «تابستانه کتاب»جریان زندگی زیر شهر تهران کتاب شد«درآمدی پیشرفته بر اقتصاد فرهنگی» چاپ شد