عنوان پیام
متن پیام

داعش و بیشـعوری بازار کتاب را تسخیر کردند

تاریخ ثبت : ۱۳۹۴/۰۹/۱۷     تعداد بازدید : ۸۴۵
داعش و بیشـعوری بازار کتاب را تسخیر کردند

گروه فرهنگ و هنر – فاطمه گودرزی‌زاده: هفته گذشته همچنان برای کتاب‌های «بیشعوری» و «از روزگار رفته» هفته مطلوبی بود، زیرا این دو کتاب براساس آمار در صدر فروش کتابفروشی‌های معتبر قرار داشتند. براساس همین آمار مخاطبان در هفته گذشته تمایل بیشتری برای خواندن آثار ترجمه‌شده داشتند به طوری که در بین ۳۷ عنوان کتاب پرفروش ، ۲۷ عنوان آن به آثار ترجمه‌ای و تنها ۱۰ عنوان به آثار تالیفی اختصاص دارند.
براساس این آمار، نشر چشمه و نشر ثالث هرکدام به‌ترتیب با پنج و چهار عنوان کتاب فعال‌ترین و پرفروش ترین ناشران پایتخت، شناخته شدند.
براساس این گزارش، میانگین قیمت ۳۷ عنوان کتاب پرفروش بازار کتاب پایتخت، ۲۰ هزار تومان برآورد شد که نسبت به مدت زمان مشابه در ماه گذشته با افزایش سه هزار تومانی رو به رو بوده است.
آثاری چون «پوست انداختن»، «یادت نره که»، «عزازیل»، «مارکسیسم و نقد ادبی»، «شکسپیر و شرکاء»، «دانشنامه نظریه‌های ادبی معاصر»، «رهبری»، «دیدن دختر صد در صد دلخواه در صبح زیبای ماه آوریل»، «عطر خوش جان در تأویل خواب و رویا»، «ده روز با داعش از درون دولت اسلامی»، «دروغ سرآمد تمام بدی‌ها» و «پین‌بال ۱۹۷۳» از کتاب‌های تازه وارد به جمع پرفروش‌های بازار کتاب بوده‌اند.
علاقه وافر به بیشعوری!
کتاب «بیشعوری» نوشته خاویر کرمنت است. او که خود را یک بیشعور درمان شده می‌داند در این کتاب به بررسی بی‌شعوری می‌پردازد و بیش از آن که «بیشعوری» را یک خصیصه بداند آن را به عنوان یک بیماری معرفی می‌کند و راه‌های درمان و برخورد با افراد بیشعور را شرح می‌دهد. کتاب از نظر نوع ادبی به سمت متون علمی-طنزآمیز متمایل است به گونه‌ای که علاوه بر یک کتاب روانشناسی، یک کتاب طنز جذاب نیز می‌شود به شمار رود. متن کتاب پر از مثال‌های خنده‌دار است .البته در قسمت‌های معدودی به سمت هزل و بی‌مزگی نیز می‌رود و از جنبه علمی خارج می‌شود.
هدف کتاب بیشعوری این است که، هر کس با خواندنش به بخشی از وجودش که بیشعور است پی ببرد و موفق به درمان آن شود. این کتاب سابق بر این در میان کتاب‌های ممنوع قرار گرفته بود اما در دولت جدید مجوز گرفت و توسط نشر تیسا چاپ و منتشر شد. البته به نظر می‌رسد قسمت زیادی از فروش این کتاب را باید مدیون ممنوعیت سابق آن دانست.
تا کنون بیش از ۵۰ هزار نسخه از «کتاب بیشعوری» فروش رفته و این رقم شاید کم‌سابقه‌ترین رقم فروش یک کتاب در سال‌های اخیر باشد. شش سال پیش «محمود فرجامی» این کتاب را ترجمه کرد اما هیچ‌کدام از ناشرانی که کتاب را برای مجوز به ارشاد برده بودند، نتوانستند مجوز آن را دریافت کنند و در نهایت نشر تیسا بود که کتاب را وارد بازار کرد.
کتاب بیشعوری تاکنون تیراژهای دوهزارنسخه‌ای، پنج‌هزارنسخه‌ای و حتی هفت‌هزارنسخه‌ای را تجربه کرده است و اکنون در چاپ‌بیستم به‌طور‌کلی، رکورد ۵۰هزارنسخه را پشت‌سر گذاشته است. یکی از دلایل استقبال از این کتاب می‌شود تبلیغ دهان به دهان آن باشد، درست مثل شایعه که زودتر از خبر واقعی پراکنده می‌شود، اشتیاق خرید این کتاب‌ها هم به‌سرعت در جامعه سرایت کرد.
از روزگار گلستان
«از روزگار رفته: چهره به چهره با ابراهیم گلستان» شامل گفت‌وگوی حسن فیاد با ابراهیم گلستان، با تدوین و تنظیم سعید پورعظیمی از سوی نشر ثالث منتشر شد.
ریشه‌شناسی داعش
کتاب ۱۰ روز با داعش از درون حکومت اسلامی نوشته یورگن تودنهوفر با ترجمه علی‌ عبداللهی و زهرامعین الدینی، توسط انتشارات کتاب کوله‌پشتی‌ منتشر شد.
۱۰ روز با داعش، شرح سفر جسورانه‌ ۱۰ روزه‌ یورگن تودنهوفر روزنامه‌نگار آلمانی است به همراه پسرش و یکی دیگر از دوستان او به قلمرو داعش است.
او در فصل‌های ۱۰گانه‌ این کتاب، مقدمات و ماجراهای پیش از سفر، شرح عینی ۱۰ روز اقامت و نیز پایان سفرشان را به دقت،
بازگو می‌کند.
در کتاب حاضر، او نخست به ریشه‌های داعش و شکل‌گیری آن می‌پردازد و به‌خاطر انتقادهای تند و تیزش از سیاست‌مداران غرب به‌ویژه جرج بوش و برشمردن برخی عوامل و آوردن فکت‌های دقیق، در باب اشتباهات غربی‌ها در عراق و افغانستان در شکل‌گیری داعش و طالبان و القاعده و نیز اشاره به پیشینه برخی اقدامات جنگ افروزانه در دنیای مسیحی، مقوله‌ای به نام تروریسم اسلامی را مطلقاً مردود و اعمال داعشی‌ها را کاملاً غیراسلامی می‌داند
تودنهوفر به گواه این کتاب شناخت دقیقی از منطقه و نیز درک قابل‌توجهی از دین اسلام دارد، چنانکه در جای‌جای کتاب به آیات قرآن استناد می‌کند و به کمک آن‌ها با داعشی‌ها به بحث و جدل خطرناک می‌پردازد.
تودنهوفر، قلمی توانا و اطلاعاتی وسیع از منطقه دارد، ازاین‌رو، کتابش مورد توجه محافل بی‌طرف قرار گرفته است. همین آوازه‌ انصاف او بود که داعش را بر آن داشت به او امان‌نامه‌ سفر به قلمرو دولت خود بدهند و او به همراه کسی که بعدا مشخص می‌شود همان «جان­ جهادی» است، به قلب حادثه بزند و نادانسته با قصاب معروف داعش در ویدیوهای سلاخی آنان، همراه باشد.

منبع خبر : سایت نوآوران
آخرین خبر ها
«جمهوری تشنگان» به زودی به بازار می‌آید«حافظه و فراموشی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان؛ درآمدی جامعه‌‌شناختی» به زودی به بازار می‌آید.«تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا؛ موانع و دستاوردها» به زودی به بازار می‌آیدزنان زرخرید نامزد کتاب سال 1400 شدبه چاپ سوم رسید: مدیریت شهری ۳ جلدیبه چاپ سوم رسید: ارزیابی تاثیرات اجتماعیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هامدیریت دانش؛ فرایندها، رویکردها به چاپ سوم رسیدخبرگزاری مهر از «پر‌سه‌گردی با قانون دینامیت» اثر کمیل سهیلی نوشت«تصمیم‌گیری» به چاپ ششم رسید.«جغرافیای فرهنگی» به چاپ دوم رسیدمنتشر شدمنتشر شدجوابیه انتشارات تیسا در مورد ادعای یکی از مترجمان کتاب بیشعوریبیشعوری93 میلیارد ریال کتاب در «تابستانه کتاب» به فروش رسیدتلاش برای پاسخگویی به جابه‌جایی تاریخیمردم تابستان راباچه کتابهایی شروع کردند/کتاب ابن سینابین پرفروشهاپیشگامی کتابفروشی‌های شهرستان در طرح «تابستانه کتاب»جریان زندگی زیر شهر تهران کتاب شد«درآمدی پیشرفته بر اقتصاد فرهنگی» چاپ شد