عنوان پیام
متن پیام

انتشار کتاب «خانواده و زندگی شهری»

تاریخ ثبت : ۱۳۹۲/۰۳/۰۱     تعداد بازدید : ۹۳۵
انتشار کتاب «خانواده و زندگی شهری»

کتاب «خانواده و زندگی شهری» با محوریت دگرگونی خانواده شهری و با تعریف انواع خانواده در حال ظهور در شهر تهران، به تازگی از سوی انتشارات تیسا منتشر شده است.
به گزارش تیسا، میان نهاد خانواده و روابط و مناسبات اجتماعی، ساختارهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه رابطه ای تنگاتنگ وجود دارد و هرنوع سیاستگذاری و اقدام برای توسعه به ویژه در حوزه مدیریت شهری باید با درنظر گرفتن نقشو کارکرد نهاد خانواده صورت گیرد.
کتاب «خانواده و زندگی شهری» نوشته نعمت الله فاضلی با نگاهی به دگرگونی خانواده در شهرها نگاشته شده است. این کتاب هشتمین شماره از مجموعه کتابهای «نیم‌رخ شهر» است که زیر نظر اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تهیه می‌شود. علی اصغر محکی، مدیر این اداره نیز بر کتاب مقدمه نوشته است.
کتاب «خانواده و زندگی شهری» به بررسی و تحلیل دگرگونی خانواده‌های شهری، به‌ویژه خانواده‌های تهرانی می‌پردازد و با نگاهی میان‌رشته‌ای و با رویکرد انسان‌شناسانه، ابتدا به موضوع رسانه‌ای شدن خانواده و بازنمایی آن در رسانه‌ها اشاره می‌کند.
نویسنده همچنین به بررسی عوامل مهم دگرگونی انگاره‌های جنسیتی و کردارهای خانواده‌محور ساکنان شهر تهران پرداخته و در بخشی از کتاب نیز ابعاد مختلف خانواده و شکل‌های نوین و در حال ظهور خانواده در شهر تهران را بررسی و بیان می‌کند.
خانواده به مثابه موضوع شناخت و بازنمایی، پیامدهای رسانه‌ای شدن خانواده، دموکراتیک شدن خانواده، تحولات خانواده، ولنتاین ایرانی، ازدواج اینترنتی، تحولات ابعاد خانواده در ایران، تجدد و ظهور انواع خانواده و مناسبات خانوادگی در ایراان، عنوان برخی بخش‌های مختلف کتاب را تشکیل می‌دهند.
بعد خانواده، کارکردهای خانواده، معنای خانواده، مکان خانواده، بعد ارتباطی خانواده، بعد اقتصادی خانواده، انسان مدار شدن خانواده، دگرگونی مناسبات و مناسک خانواده و فردی شدن، مولفه هایی هستند که نویسنده آنها را عناصر نهاد خانواده می‌داند و هر یک را در ارتباط با دگرگونی خانواده توضیح می‌دهد. در ادامه نیز انواع خانواده‌های در حال ظهور شهری را توضیح می‌دهد.
خانواده چندمکانی، خانواده فردگرا، خانواده هم‌بالین، خانواده میان تهی، خانواده گستره جدید، خانواده هسته ای وسعت یافته، خانواده مجازی، خانواده شهری، خانواد زن محور و خانواده عرفی، انواع خانواده های جدید و در حال ظهور از نظر نویسنده هستند.
در بخشی از توضیح خانواده مجازی آمده است: «خانواده رسانه ای یکی از اشکال خانواده مجازی است. تلفنها، ماهواره ها، تلویزیون و اینترنت این امکان را فراهم کرده اند تا از هر چیز یک نسخه تصویری و سمعی و بصری داشته باشیم. این نسخه ظاهرا بازتاب پدیده واقعی است در حالی که این گونه نیست ونسخه رسانه ای شده، بازنمایی پدیده واقعی است.»
چاپ نخست کتاب «خانواده و زندگی شهری؛ تحول خانواده‌ها در بستر تجدد، شهرنشینی و رسانه‌ای شدن» نوشته نعمت الله فاضلی در تیراژ یک هزار نسخه، ۹۱ صفحه و به ۲۵۰۰ قیمت تومان توسط انتشارات تیسا منتشر شده است.

منبع خبر : لینک خرید کتاب
آخرین خبر ها
«جمهوری تشنگان» به زودی به بازار می‌آید«حافظه و فراموشی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان؛ درآمدی جامعه‌‌شناختی» به زودی به بازار می‌آید.«تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا؛ موانع و دستاوردها» به زودی به بازار می‌آیدزنان زرخرید نامزد کتاب سال 1400 شدبه چاپ سوم رسید: مدیریت شهری ۳ جلدیبه چاپ سوم رسید: ارزیابی تاثیرات اجتماعیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هامدیریت دانش؛ فرایندها، رویکردها به چاپ سوم رسیدخبرگزاری مهر از «پر‌سه‌گردی با قانون دینامیت» اثر کمیل سهیلی نوشت«تصمیم‌گیری» به چاپ ششم رسید.«جغرافیای فرهنگی» به چاپ دوم رسیدمنتشر شدمنتشر شدجوابیه انتشارات تیسا در مورد ادعای یکی از مترجمان کتاب بیشعوریبیشعوری93 میلیارد ریال کتاب در «تابستانه کتاب» به فروش رسیدتلاش برای پاسخگویی به جابه‌جایی تاریخیمردم تابستان راباچه کتابهایی شروع کردند/کتاب ابن سینابین پرفروشهاپیشگامی کتابفروشی‌های شهرستان در طرح «تابستانه کتاب»جریان زندگی زیر شهر تهران کتاب شد«درآمدی پیشرفته بر اقتصاد فرهنگی» چاپ شد