عنوان پیام
متن پیام

تفنگت را زمین بگذار...به بازار آمد

تاریخ ثبت : ۱۳۹۲/۰۴/۰۴     تعداد بازدید : ۱,۰۱۲
تفنگت را زمین بگذار...به بازار آمد

«تفنگت را زمین بگذار» اثر «دالتون ترامبو» با ترجمه شاهپور سخی از سوی نشر تیسا منتشر شد.
به گزارش خبرآنلاین، «تفنگت را زمین بگذار» کتابی سرشار از حوادث تلخ و دردناک است و نویسنده در آن کوشیده جنگ را همانطور که بوده و بدون ملاحظه روایت کند. رمان «تفنگت را زمین بگذار» اثر دالتون ترامبو در سال ۱۹۳۹ میلادی، ۱۰ روز پس از اتحاد نازی‌های آلمان و اتحاد جماهیر شوری و دو روز پس از آغاز جنگ جهانی دوم به زیر چاپ رفت و در آغاز جنگ با عنوان «Johnny Got His Gun» (جانی تفنگش را برداشت) منتشر شد.
بسیاری از خاطرات «جو»، قهرمان داستان، بر اساس حوادث زندگی دالتون ترامبو، در کلورادو و لس‌آنجلس شکل گرفته است. پیش از نگارش این رمان، ترامبو مقاله‌ای را مطالعه می‌کند که در آن وضعیت بد جسمی سربازی شرح داده شده بوده و همین مقاله او را به فکر نوشتن یک رمان می‌اندازد. این مقاله درباره سربازی بود که در جنگ برخی از اعضای بدن و همچنین تمامی حس‌های خود را از دست داد و وضعیت زندگی‌اش به دلیل جنگ‌افروزی سران کشورها تغییر کرد.
در بخشی از متن پشت جلد این کتاب آمده است: «این یک جنگ معمولی نبود. این جنگی بود که قرار بود دنیا را به جای امنی برای دموکراسی تبدیل کند و اگر دموکراسی محفوظ می‌ماند، دیگر هیچ چیز اهمیت نداشت؛ نه مرگ میلیون‌ها انسان، نه نابود شدن زندگی توده‌های مردم. این یک داستان معمولی نیست این کتاب راه‌های ساده فرار از رویارویی با واقعیت‌ها را در پیش نمی‌گیرد؛ کتابی است تکان‌دهنده، خشن، دردناک، مخوف، بی‌ملاحظه و بی‌رحم... درست مثل جنگ.»
ترامبو، نویسنده آمریکایی این رمان، در سال ۱۹۷۶ میلادی از دنیا رفت، در حالی که ۶ سال پیش از مرگش ضمیمه‌ای به کتاب افزود و در آن علاوه بر ارایه آماری درباره کشته‌شدگان جنگ، به نکوهش از آن پرداخته بود.این رمان در همان سال توانست به «جایزه ملی کتاب» دست یابد.
دالتون ترامبو، یکی از چهره‌های ادبی فعال در آمریکا بود که بیش از ۶۰۰ نمایشنامه نوشت و برنده جایزه ادبی اسکار هم شد. ترامبو در این کتاب داستان سرباز جوانی به نام «جو» را در جنگ جهانی اول روایت می‌کند که روزی در بیمارستان به هوش می‌آید و به تدریج درمی‌یابد که دست‌ها، پاها و تمامی اعضای صورتش را از دست داده است اما ذهنش هنوز کار می‌کند.
«تفنگت را زمین بگذار» در ۲۴۱ صفحه و با قیمت ۱۲ هزار تومان منتشر شده است.

منبع خبر : خبرآنلاین
آخرین خبر ها