عنوان پیام
متن پیام

پیروزی نبرد در ایستگاه طاهری کتاب شد

تاریخ ثبت : ۱۳۹۱/۱۱/۰۲     تعداد بازدید : ۱,۰۱۷
پیروزی نبرد در ایستگاه طاهری کتاب شد

«نبرد در ایستگاه طاهری» نخستین جلد از مجموعه خاطرات علی مهدیان از هشت سال دفاع مقدس است. این اثر خودنوشت که به عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر پرداخته است، توسط نشر تیسا روانه بازار نشر شد.
علی مهدیان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: «نبرد در ایستگاه طاهری» نخستین کتاب از خاطرات هفتاد ماه حضورم در جبهه‌های دفاع مقدس است. در این کتاب که به عملیات بیت‌المقدس اختصاص دارد مجاهدت‌ رزمندگان را با ذکر جزییات حوادث آورده‌ام.
وی که تمام خاطرات خود از ایام جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را ثبت کرده است ادامه داد: برای نخستین بار در سن هجده سالگی به جبهه اعزام شدم. به یاد دارم خطیب خطبه‌های نماز جمعه‌ تهران به رزمندگان توصیه کرد خاطرات خود را بنویسند تا داستان زندگی آن‌ها همانند زندگی عمار و ابوذر که در طول تاریخ زنده ماند و صد‌ها رزمنده و مجاهد را تربیت کرد برای نسل‌های آینده کارساز باشد.
مهدیان درباره خاطرات گنجانده شده در کتاب «نبرد در ایستگاه طاهری» گفت: ۹۹ درصد اطلاعات کتاب برگرفته از همان دست‌نوشته‌هاست که در ایام جنگ می‌نوشتم. در‌ آن سال‌ها سعی‌ می‌کردم اتفاقات روز، مسایل سیاسی و نظامی را که برایم جالب بودند ثبت کنم و گاه بیشتر نوشته‌هایم به عواطفی که بین مردم و امام خمینی(ره) بود اختصاص پیدا می‌کرد.
وی افزود: بعد از جنگ نگاهی به نوشته‌هایم انداختم و آن‌ها را در برابر آثار خلق شده با ارزش نمی‌دیدم اما گاهی خاطرات را برای دوستانم بیان می‌کردم و آن‌ها مرا به انتشار آن‌ها تشویق می‌کردند اما به چاپ کتاب توسط نهادهای رسمی اعتقاد نداشتم به همین دلیل با هزینه شخصی شروع به انتشار خاطراتم کرده‌ام و امیدوارم این خاطرات الهام بخش نگارش رمان، داستان و فیلمنامه برای دیگران شود.
مهدیان درباره موضوع کتاب خود توضیح داد: «نبرد در ایستگاه طاهری» به عملیات بیت‌المقدس و گردان ۴۴ صف، متشکل از رزمندگان بهبهان اشاره دارد. در این کتاب چگونگی انجام عملیات، پاتک‌های دشمن و سپس پیشروی رزمندگان برای آزادسازی خرمشهر مطرح می‌شود.
وی درباره مقایسه این کتاب با سایر آثاری که با موضوع عملیات بیت‌المقدس نوشته شده‌اند گفت: چنین مقیسه‌ای را انجام ندادم زیرا می‌خواستم این کتاب روایت خودم از آنچه دیده بودم باشد و خواندن دیگر کتاب‌ها ذهنیتم را تغییر ندهد.
مهدیان درباره انتخاب عنوان «نبرد در ایستگاه طاهری» برای کتابش افزود: در خوزستان نقطه‌های جغرافیایی «ایستگاه» خوانده می‌شدند و ایستگاه طاهری از مهم‌ترین نقطه‌هایی بود که رزمندگان ایرانی توانستند در آن دشمن را به عقب برانند و ایستادگی کنند.
وی درباره جلد بعدی خاطرات خود گفت: جلد دوم، روایت خاطراتم از عملیات والفجر چهار است. نگارش این کتاب نیز به پایان رسیده است، اما هنوز برای انتشار آن با ناشری قرارداد نبسته‌ام.
کتاب «نبرد در ایستگاه طاهری» در قطع پالتویی و ۸۵ صفحه با شمارگان سه هزار نسخه و بهای ۴۹ هزار ریال توسط نشر تیسا روانه بازار نشر شده است.

آخرین خبر ها