عنوان پیام
متن پیام

«کتاب کار جوان (کارآفرینی)» نوشته مرتضی منطقی، از سوی انتشارات تیسا به بازار آمد.

تاریخ ثبت : ۱۳۹۱/۰۴/۳۰     تعداد بازدید : ۱,۵۷۸
«کتاب کار جوان (کارآفرینی)» نوشته مرتضی منطقی، از سوی انتشارات تیسا به بازار آمد.

این کتاب بررسی همه‌جانبه‌ای درباره مفهوم کارآفرینی در حوزه‌‌های نظری و عملی داشته و راهکارهایی برای گذر از موانع موجود بر سر راه کارآفرینی در کشورمان ارائه می‌دهد.

کارآفرینی اگرچه در ابتدا تنها از منظر اقتصادی مورد توجه بود اما در سال‌های اخیر، این مفهوم در هنرو نیز در مسائل اجتماعی، آموزشی و خدماتی مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته است. از دیدگاه اقتصادی، کارآفرین به شخصی گفته می‌شود که با تکیه بر نوآوری خویش و با توجه به فرصت‌های موجود، به ایجاد کسب و کاری جدید و سودآور اقدام کند.

«کتاب کار جوان» نوشته دکتر مرتضی منطقی، نگاهی منطقی و علمی به مسئله کارآفرینی دارد. این کتاب پس از مرور تاریخی کارآفرینی و نگاهی به نظریه‌های مرتبط با این مقوله، به چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی کارآفرینی در جهان و ایران پرداخته و می‌کوشد نقش دولت در توسعه این مقوله را شرح دهد. همچنین این کتاب، حاوی برخی تجربه‌های مفید در حوزه کارآفرینی از زبان کارآفرینان یا به روایت تصویر است.

این کتاب در ۱۰ فصل تألیف شده که عبارتند از: کارآفرینی در نگاهی دوباره، اهمیت کارآفرینی، بررسی دیدگاه‌های نظری، ویژگی‌های شخصیتی افراد کارآفرین، آموزش کارآفرینی، نقش دولت در توسعه کارآفرینی، فراز و فرود کارآفرینی در ایران، افق‌های تازه کارآفرینی، کارآفرینی هنری، پیشنهادهای تحقیق (دستورالعمل‌های اجرایی).

در فصل‌های ابتدایی کتاب، پس از بررسی جایگاه کارآفرینی در دنیای معاصر و در تعامل با رسانه‌های نوین همچون اینترنت و رسانه‌های دیجیتال، مقوله کارآفرینی از دو منظر اقتصادی و فرهنگی ـ اجتماعی بررسی می‌شود. مرور دیدگاه‌ها و تئوری‌های مهم مرتبط با اقتصاد و مفید در حوزه کارآفرینی که برگرفته از حوزه‌های مختلف اقتصادی، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی هستند، در سومین فصل کتاب اتفاق می‌افتد. در این بخش آرا و نظرات افرادی همچون «مارکس»، «آدام اسمیت»، «وبر» و «مک‌کله لند» بررسی شده و نویسنده می‌کوشد پیوندی میان این آرا و مقوله کارآفرینی برقرار کند.

ریسک‌پذیری، حس کنجکاوی، استقلال‌طلبی، تفکر خلاق و ناسازگاری از جمله ویژگی‌هایی است که به شخصیت کارآفرین نسبت می‌دهند. کتاب در فصل چهارم به بررسی و شرح این ویژگی‌ها پرداخته است. همچنین در این بخش به دلایل محیطی و اجتماعی که در بروز رفتارهای کارآفرینانه در افراد مؤثر هستند و نیز به الگوها و تجربه‌هایی در این رابطه اشاره شده است.

فصل پنجم کتاب مروری بر تاریخچه آموزش کارآفرینی در جهان دارد و مشکلات و مسائل پیش روی آموزش کارآفرینی را بررسی می‌کند. نویسنده در این بخش بر تأثیرات مثبت آموزش‌ کارآفرینی بر نگرش و رفتار کارآفرینانه افراد تأکید می‌کند. وی معتقد است اختصاص دادن بخشی از محتوای فضای آموزشی در هر جامعه به مقوله کارآفرینی موجب می‌شود افراد برای پذیرش تحولات پُرشتاب عصر حاضر آماده شده و سبک زندگی خاصی برایشان ایجاد شود که پذیرای ضرورت‌های دنیای فردا باشد.

دولت‌ها نقش مهمی در توسعه کارآفرینی دارند و می‌توانند با به عهده گرفتن نقش‌هایی در بخش‌های آموزش، حمایت مالی، فرهنگ‌سازی، تصویب قوانین تسهیل‌کننده، اطلاع‌رسانی و... یاری‌گر فعالان حوزه کارآفرینی باشند. فصل ششم «کتاب کار جوان» به بررسی این نقش‌ها در پیوند میان دولت و کارآفرینی می‌پردازد.

کارآفرینی در کشور ما با موانع اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و قانونی‌ای مواجه است که در مجموع بستر نامساعدی برای این امر پدید آورده‌اند. این موضوع مهم در قالب «فراز و فرود کارآفرینی در ایران» در فصل هفتم کتاب بررسی شده است. در این فصل، مسائلی از جمله انحصار دولت، ناامنی حقوق مالکیت خصوصی، قانون ناکارآمد، دید منفی به کسب ثروت، شعارهای نادرست دولتمردان و ریسک‌گریزی، به عنوان برخی موانع پیش روی کارآفرینی در کشورمان معرفی شده‌اند.

نویسنده در فصل نهم به افق‌ها و فرصت‌های پیش روی کارآفرینی پرداخته و معتقد است با گذشت زمان و مشخص شدن ابعاد و وجوه مختلف کارآفرینی، این مفهوم در عرصه‌های دیگری به جز اقتصاد یعنی در حوزه‌های اجتماعی و هنری نیز مطرح شده که این امر، افق‌های تازه‌ای را پیش روی مقوله کارآفرینی می‌گستراند. در همین راستا، در فصل دهم کتاب، به بررسی کارآفرینی هنری پرداخته و در پایان فصل تصاویری از برخی ایده‌های اجرا‌شده در زمینه کارآفرینی هنری ارائه می‌شود.

نویسنده معتقد است کارآفرینی هنری، عرصه‌ای پویا در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و روانی پدید می‌آورد که توجه به آن، به شکوفایی افراد و جامعه منجر می‌شود. به باور نویسنده، شاخه‌های مختلف صنایع دستی مانند شیشه‌گری، قالی و گلیم‌بافی، سفالگری و نقاشی از جمله مواردی هستند که می‌توان از آنها در راستای کارآفرینی هنری بهره برد. در این بخش می‌خوانیم: «مصنوعات هنری تهیه‌شده توسط هنرمندان و کارآفرینان داخلی، نخست به سبب بی‌نظیری و در اغلب موارد، بی‌رقیب بودن، دوم به دلیل پایین بودن هزینه نیروی کار در ایران، سوم به سبب یکنواختی مصنوعات صنعتی موجود در کشورهای پیشرفته و چهارم به دلیل ارضای ذوق زیبایی‌دوستی و تنوع‌طلبی افراد، از جذابیت خاصی برای خریداران خارجی برخوردار بوده و به این ترتیب، صادرات سودمند و پُرمنفعتی را برای کشور در بر خواهند داشت».

«کتاب کار جوان» با ارائه برخی راهکارهای اجرایی در راستای تحقق کارآفرینی در کشورمان به پایان می‌رسد. نویسنده، تمرکز بر کارآفرینی هنری را توصیه کرده و پیشنهادهایی برای ارتقای سطح کارآفرینی در کشور ارائه می‌دهد که برخی از آنها عبارتند از: برگزاری جشنواره‌های کارآفرینی هنری، برگزاری دوره‌های آموزشی کارآفرینی هنری، ایجاد پرورشگاه‌های کسب‌و‌کار، ارائه خدمات مشاوره‌ای به کارآفرینان هنری.

«کتاب کار جوان (کارآفرینی)» نوشته دکتر مرتضی منطقی، در ۴۰۳ صفحه، ۱۰۰۰ نسخه و به بهای ۸۰۰۰ تومان، به سفارش اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و از سوی انتشارات تیسا منتشر شده است.

منبع خبر : انتشارات تیسا
آخرین خبر ها
«جمهوری تشنگان» به زودی به بازار می‌آید«حافظه و فراموشی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان؛ درآمدی جامعه‌‌شناختی» به زودی به بازار می‌آید.«تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا؛ موانع و دستاوردها» به زودی به بازار می‌آیدزنان زرخرید نامزد کتاب سال 1400 شدبه چاپ سوم رسید: مدیریت شهری ۳ جلدیبه چاپ سوم رسید: ارزیابی تاثیرات اجتماعیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هامدیریت دانش؛ فرایندها، رویکردها به چاپ سوم رسیدخبرگزاری مهر از «پر‌سه‌گردی با قانون دینامیت» اثر کمیل سهیلی نوشت«تصمیم‌گیری» به چاپ ششم رسید.«جغرافیای فرهنگی» به چاپ دوم رسیدمنتشر شدمنتشر شدجوابیه انتشارات تیسا در مورد ادعای یکی از مترجمان کتاب بیشعوریبیشعوری93 میلیارد ریال کتاب در «تابستانه کتاب» به فروش رسیدتلاش برای پاسخگویی به جابه‌جایی تاریخیمردم تابستان راباچه کتابهایی شروع کردند/کتاب ابن سینابین پرفروشهاپیشگامی کتابفروشی‌های شهرستان در طرح «تابستانه کتاب»جریان زندگی زیر شهر تهران کتاب شد«درآمدی پیشرفته بر اقتصاد فرهنگی» چاپ شد