عنوان پیام
متن پیام

پیچیدگی سیاست در ایران کتاب شد

تاریخ ثبت : ۱۳۹۳/۰۶/۲۰     تعداد بازدید : ۴۸۲
پیچیدگی سیاست در ایران کتاب شد

یاسوج- ایرنا- کتاب پیچیدگی سیاست درایران نوشته سید ولی موسوی نژاد خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز یاسوج منتشر و روانه بازار کتاب شد.
در این اثر نویسنده به بررسی رخدادهایی مانند انتخابات های غافلگیرکننده، حوادث پس از انتخابات ۱۳۸۸، فراز و فرود سیاستمدارانی همچون احمدی نژاد، پیروزی حجت الاسلام حسن روحانی در انتخابات ۱۳۹۲ و برخی دیگر از رخدادهای شگفتی ساز ۱۶ سال اخیر ایران می پردازد.
مولف کتاب در گفت وگویی با اشاره به اینکه نوشتن این کتاب را از سال ۱۳۹۱ آغاز کرد انگیزه خود را از نگارش این اثر پاسخگویی به این پرسش مهم در تحلیل رخدادهای سیاسی ایران در ۱۶ سال اخیر عنوان کرد که چرا رخدادهای سیاسی ایران همواره خیلی از تحلیلگران، روزنامه نگاران و سیاستمداران را غافلگیر کرده است.
موسوی نژاد گفت که بسیاری از این رخدادهای غافلگیرکننده را در کتاب آورده و با دو نظریه آشوب و پیچیدگی که بیشتر در علوم تجربی و ریاضی کاربرد دارند به تحلیل این رخدادها و پاسخ به سوال پرداخته است.
به گفته وی اگرچه این دو نظریه در علوم سیاسی تقریبا برای اولین بار است که استفاده شده اما با استدلال ها و تحلیل های صورت گرفته نشان داده شده است که این دو نظریه می تواند برای پاسخ گویی به پرسش های علوم سیاسی هم به کار رود.
موسوی نژاد به بخش های مختلف این اثر اشاره کرد و گفت: 'پیچیدگی سیاست در ایران' در ۵ فصل شامل نظریه های آشوب و پیچیدگی، فضای سیاسی ایران، کنش های جمعی، انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ و نتیجه گیری به رشته تحریر درآمده است.
در مقدمه کتاب آمده است: در فاصله سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۲ پنج انتخابات برای تعیین رییس جمهوری در ایران برگزار شد و در این میان، تنها یک انتخابات (در سال ۱۳۸۰)، بدون غافلگیری و با نتایج قابل پیش بینی به پایان رسید.
در سایر دوره های انتخابات ریاست جمهوری (در سال های ۱۳۷۶، ۱۳۸۴، ۱۳۸۸ و ۱۳۹۲) ، نه تنها مردم، رسانه ها، کشورهای خارجی و بسیاری از تحلیلگران، بلکه حتی خود نامزدها نیز منتظر شنیدن نتایج انتخابات نبودند .
این شگفت زدگی منحصر به انتخابات های ریاست جمهوری نیست بلکه حیرت زدگی و غیرقابل پیش بینی بودن، بسیاری از دیگر رویدادهای سیاسی و اجتماعی در ایران بین سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۲ را نیز شامل می شود به گونه ای که می توان گفت سیاست ایران، فضایی پیچیده و غیرقابل پیش بینی شده است.
رخدادهای ناگهانی و شگفت آوری همچون انتخابات دوم خرداد ۷۶، آشوب های کوی دانشگاه (۷۸)، پیروزی احمدی ن‍ژاد در انتخابات ۸۴، حوادث پس از انتخابات سال ۸۸، مغضوب شدن احمدی نژاد از سوی اصولگرایان حامی اش، پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ و زنجیره ای دیگر از این رخدادهای مشابه نشان می دهد که وجه مشخصه اصلی سیاست ایران، غیرقابل پیش بینی بودن و غافلگیرانه بودن آن است.
مولف کتاب اظهار داشت: در این کتاب همچنین پرسش هایی اصلی در این کتاب پرسیده شده که چرا نمی توان رخدادهای سیاسی رسمی و غیررسمی در حوزه انتخابات، کنش های جمعی، تصمیم گیری های سیاسی، ائتلاف ها، آشوب ها و فرایندهای سیاسی در ایران را پیش بینی کرد به گونه ای که اغلب تحلیلگران پس از هر رویداد سیاسی مهم می گویند؛ مردم ایران غیر قابل پیش بینی هستند. آیا مردم و گروه های سیاسی ایران از نظر روانشناسی، مردمی دمدمی مزاج، ساده اندیش یا جو پذیر هستند یا عوامل دیگری در این پیش بینی ناپذیری دخالت دارند؟
رویدادهای شتابان و غیرقابل تخمین جامعه ایران طی چند دهه گذشته باعث طرح این سوال شده که آیا می توان گفت فضای رخدادهای سیاسی ایران که در دو دهه اخیرهمواره تحلیلگران را به شگفتی وا داشته است نیز ویژگی های یک نظام «پیچیده» را دارد؟
همچنین در این کتاب از نگاهی علمی به این موضوع پرداخته شده و برای پاسخگویی به این پرسش، از دو نظریه پیچیدگی و آشوب که بیشتر در دانش های ریاضی و تجربی کاربرد دارند، استفاده شده است تا از این راه، پیچیدگی سیاست در ایران توضیح داده شود.
موسوی نژاد دارای تحصیلات کارشناسی علوم سیاسی از دانشگاه شهید بهشتی و کارشناسی ارشد همین رشته از دانشگاه علامه طباطبایی است و هم اکنون نیز به عنوان خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)مرکز استان کهکیلویه و بویر احمد یاسوج مشغول به کار است.
وی همچنین پیش از این چند مقاله علمی پژوهشی در پژوهشنامه های علمی معتبر ایران در همین زمینه چاپ کرده است.
کتاب پیچیدگی سیاست در ایران در ۲۳۲ صفحه و ۱۲۰۰ نسخه و با قیمت ۱۴هزار تومان توسط انتشارات تیسا منتشر و روانه بازار کتاب شده است .

آخرین خبر ها
«جمهوری تشنگان» به زودی به بازار می‌آید«حافظه و فراموشی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان؛ درآمدی جامعه‌‌شناختی» به زودی به بازار می‌آید.«تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا؛ موانع و دستاوردها» به زودی به بازار می‌آیدزنان زرخرید نامزد کتاب سال 1400 شدبه چاپ سوم رسید: مدیریت شهری ۳ جلدیبه چاپ سوم رسید: ارزیابی تاثیرات اجتماعیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هامدیریت دانش؛ فرایندها، رویکردها به چاپ سوم رسیدخبرگزاری مهر از «پر‌سه‌گردی با قانون دینامیت» اثر کمیل سهیلی نوشت«تصمیم‌گیری» به چاپ ششم رسید.«جغرافیای فرهنگی» به چاپ دوم رسیدمنتشر شدمنتشر شدجوابیه انتشارات تیسا در مورد ادعای یکی از مترجمان کتاب بیشعوریبیشعوری93 میلیارد ریال کتاب در «تابستانه کتاب» به فروش رسیدتلاش برای پاسخگویی به جابه‌جایی تاریخیمردم تابستان راباچه کتابهایی شروع کردند/کتاب ابن سینابین پرفروشهاپیشگامی کتابفروشی‌های شهرستان در طرح «تابستانه کتاب»جریان زندگی زیر شهر تهران کتاب شد«درآمدی پیشرفته بر اقتصاد فرهنگی» چاپ شد