عنوان پیام
متن پیام

اندیشه، سیاست و تاریخ در کتاب‌فروشی‌ها

تاریخ ثبت : ۱۳۹۳/۰۶/۰۴     تعداد بازدید : ۵۸۸
اندیشه، سیاست و تاریخ در کتاب‌فروشی‌ها

کتاب‌های «ماتریالیسم دیالکتیکی»، «هابرماس و پوپر»، «حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین»، «یادداشت‌های محرمانه کنسولگری انگلستان در سیستان و قاینات»، «خاطره سالفرینو» و «یاد باد» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «ماتریالیسم دیالکتیکی» اثر هانری لوفور با ترجمه آیدین ترکمه منتشر شده و شامل دو بخش و ۱۳ فصل از جمله «تضاد دیالکتیکی»، «ماتریالیسم تاریخی»، «تولید انسان»، «کنشگری‌های یکپارچه‌سازی»، «دترمینیسم فیزیکی» و «دترمینیسم اجتماعی» است.

بخشی از یادداشت پشت جلد کتاب: «جزم‌اندیشی نیرومند است و می‌تواند به زورِ اقتدار، دولت و نهادهایش برقرار شود؛ از این گذشته سودمندی‌هایی هم دارد: ساده است و آموختنش آسن، از مشکلات پیچیده پرهیز می‌کند، و این دقیقا هدف و معنای جزم‌اندیشی است؛ جزم‌اندیشی برای هوادارانش هم‌زمان احساس تأیید و امنیتی شدید را به همراه می‌آورد.»

این کتاب با ۲۳۲ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۰۵۰۰ تومان در انتشارات تیسا منتشر شده است.

«هابرماس و پوپر»

«هابرماس و پوپر» (جستارهای معرفت‌شناسی) نوشته فاطمه گلابی و ابراهیم شهبازی قپچاق شامل هفت فصل با عنوان‌های کلیات، معرفت‌شناسی هابرماس، معرفت‌شناسی کارل پوپر، هابرماس و پوپر؛ تحلیل‌های تبیینی – مقایسه‌ای، هابرماس و پوپر؛ مقایسه مکاتب و دیدگاه‌ها، رویکرد معرفت‌شناختی هابرماس و پوپر به علوم اجتماعی و یورگن هابرماس یا کارل پوپر است.

در پشت جلد کتاب آمده است: «معرفت‌شناسی کنونی، به عنوان رشته‌ای خاص که در زیرمجموعه فلسفه قرار می‌گیرد، با موضوعاتی چون منبع، چگونگی، حدود، روش تحلیل و ارزش دانش سروکار دارد. از میان همه نحله‌هایی که معرفت‌شناسی به آنها می‌پردازد، دانش اجتماعی و چگونگی شناخت و روش شناخت در این نحله از اهمیت بسزایی برخوردار است. به نظر می‌رسد که دانش اجتماعی به عنوان رشته‌ای نوظهور که خود را وقف شناخت انسان‌ها با ارتباطات متفاوت ساخته است، بیشتر از هر رشته دیگری نیاز به معرفت‌شناسی متناسب با موضوع پیچیده خود دارد.»

این کتاب با ۲۳۱ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۱هزار تومان در انتشاراتی یادشده منتشر شده است.

«حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین»

«حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین» نوشته سیدمهدی موسوی با مقدمه سید فضل‌الله موسوی منتشر شده است.

این کتاب در پنج فصل به مباحثی از جمله «مفهوم اصل حق تعیین سرنوشت ملت‌ها در حقوق بین‌الملل»، «مراحل شکل‌گیری و تحولات اصل حق تعیین سرنوشت ملت‌ها»، «فلسطین و تحولات تاریخی آن»، «فلسطین و حق تعیین سرنوشت» و «مذاکرات و قراردادهای صلح در دهه ۹۰ و بررسی آنها» پرداخته است.

این کتاب با ۳۰۳ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۵ هزار تومان در انتشارات خرسندی منتشر شده است.

«یادداشت‌های محرمانه کنسولگری انگلستان در سیستان و قاینات»

«یادداشت‌های محرمانه کنسولگری انگلستان در سیستان و قاینات» (سال‌های ۱۹۱۷ تا ۱۹۱۹ میلادی – ۱۲۹۵ تا ۱۲۹۷) با ترجمه محمود فاضلی بیرجندی و به اهتمام محمود رفیعی منتشر شده است.

پشت جلد کتاب: «این کتاب نخستین مجموعه از برگردان فارسی گزارش‌های هفتگی است که کنسولگری انگلستان در سیستان و قاینات در خلال سال‌های جنگ جهانی اول تهیه و برای دولت متبوع خود ارسال کرده است. این گزارش‌ها نکته‌های فراوان درباره مسائل گوناگون دارد. از خبرهای درباره رخدادهای ساده محلی، آب و هوا و اوضاع جوی گرفته تا اوضاع سیاسی و حکومت ولایت و تا اخباری از وضع قشون خارجی مستقر در محل، رقابت‌ها و رابطه‌های سیاسی و نظامی آنان با قشون دیگر کشورها و مناسبات آنان با حکومت محلی و... . مأموران دیپلماتیک انگلستان این گزارش‌ها را با روش و انضباط خاص تهیه کرده‌اند. گزارش‌ها افزون بر آنکه طبقه‌بندی محرمانه داشته از حیث محتوا هم تابع طبقه‌بندی مخصوص خود است. شایعه از خبر جدا شده و منبع هر شایعه یا خبر هم با دقت نظر تفکیک و ارزیابی شده است. خواندن این گزارش‌ها فرصت مغتنمی است برای آنکه نگاهی به امارت قاینات و سیستان در حدود یکصد سال پیش انداخته و تا اندازه‌ای با اوضاع آن روزگار امارت و مردمی آشنا شویم که در این سرزمین زیسته‌اند.»

این کتاب با ۳۹۲ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۲۵ هزار تومان در انتشارات هیرمند منتشر شده است.

«خاطره سالفرینو»

«خاطره سالفرینو» (روایت غربت کرامت بشری در درگیری‌های مسلحانه) نوشته هنری دونان و ترجمه و تحقیق نادر ساعد و منیژه صمدی است.

بخشی از دیباچه کتاب: «مطالعه «خاطرات سالفرینو» روایت غربت کرامت بشری در رفتارهای جنگی و خصمانه بین‌المللی است که البته نظیر آن حتا در درگیری‌های داخلی نیز به وضوح قابل مشاهده است. به امید روزگاری که ارتقای فرهنگ رفتاری انسان در دوران صلح و جنگ، آرامش و امنیت را برای جمیع بشریت به ارمغان آورد.»

این کتاب با ۲۰۸ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۵۰۰۰ تومان در انتشارات خرسندی منتشر شده است.

«یاد باد»

کتاب «یاد باد» گوشه‌هایی از خاطرات «محمدحسن سالمی» در گفت‌وگو با نادر رستگار و مجید تفرشی است که برای نخستین‌بار در ایران منتشر شده است.

به گفته مسعود لقمان، مدیر تولید این کتاب: «محمدحسن سالمی، نوه دختری آیت‌الله کاشانی است که روایت‌ دست اولی از آیت‌الله کاشانی و نقش او در جنبش ملی‌شدن نفت، رویدادهای منجر به ۲۸ امرداد و خاطرات و ناگفته‌هایی شنیدنی از آن دوران پرهیاهو در کتاب «یاد باد» برای نخستین بار مطرح کرده است.»

او ادامه داده است: «سالمی که از دوران نهضت ملی‌شدن نفت به عنوان بهترین دوران زندگی‌اش یاد می‌کند، می‌گوید که رخدادهای آن دوران به شفافی و روشنی در خاطرش حک شده است و هرگز فراموش‌شان نمی‌کند. یکی از این خاطرات، رساندن نامه معروف آیت‌الله کاشانی به دکتر مصدق و پاسخ مصدق به کاشانی در روز ۲۷ امرداد بوده که به درازا در این کتاب به آن پرداخته شده است.»

او اضافه کرده است: «پدر محمدحسن سالمی از زمینداران خوشنام کرمانشاه بود که به علت علاقه‌ای که به آیت‌الله کاشانی داشت به خانواده بزرگ او از لحاظ مالی رسیدگی می‌کرد و کاشانی نیز دلبستگی ویژه‌ای به پدر سالمی که پیش از جنگ جهانی دوم بر اثر سرطان درگذشت، داشت. سالمی نوجوان، پس از مرگ پدر و آزادی آیت‌الله کاشانی از زندان متفقین، همراه ایشان به تهران آمد و در خانه‌ ایشان زندگی کرد و نزدیکی او به کاشانی تا به آن درجه رسید که در جریان تمامی نامه‌ها، مکاتبات، گفت‌وگوها، بحث‌ها و ملاقات‌های ایشان قرار می‌گرفت. پس از ۲۸ امرداد، سالمی سیاست را کنار گذاشت و به آلمان رفت و در آنجا پزشکی خواند.»

این کتاب با ۲۰۰ صفحه و قیمت ۹۵۰۰ تومان در نشر «شورآفرین» منتشر شده است.

آخرین خبر ها
«جمهوری تشنگان» به زودی به بازار می‌آید«حافظه و فراموشی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان؛ درآمدی جامعه‌‌شناختی» به زودی به بازار می‌آید.«تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا؛ موانع و دستاوردها» به زودی به بازار می‌آیدزنان زرخرید نامزد کتاب سال 1400 شدبه چاپ سوم رسید: مدیریت شهری ۳ جلدیبه چاپ سوم رسید: ارزیابی تاثیرات اجتماعیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هامدیریت دانش؛ فرایندها، رویکردها به چاپ سوم رسیدخبرگزاری مهر از «پر‌سه‌گردی با قانون دینامیت» اثر کمیل سهیلی نوشت«تصمیم‌گیری» به چاپ ششم رسید.«جغرافیای فرهنگی» به چاپ دوم رسیدمنتشر شدمنتشر شدجوابیه انتشارات تیسا در مورد ادعای یکی از مترجمان کتاب بیشعوریبیشعوری93 میلیارد ریال کتاب در «تابستانه کتاب» به فروش رسیدتلاش برای پاسخگویی به جابه‌جایی تاریخیمردم تابستان راباچه کتابهایی شروع کردند/کتاب ابن سینابین پرفروشهاپیشگامی کتابفروشی‌های شهرستان در طرح «تابستانه کتاب»جریان زندگی زیر شهر تهران کتاب شد«درآمدی پیشرفته بر اقتصاد فرهنگی» چاپ شد