عنوان پیام
متن پیام

تیسا «فرهنگ و تمدن اسلامی» را منتشر کرد

تاریخ ثبت : ۱۳۹۱/۰۸/۱۵     تعداد بازدید : ۱,۳۹۸
تیسا «فرهنگ و تمدن اسلامی» را منتشر کرد

تأکید اسلام بر اهمیت علم و تعقل و تلاش، عامل مهمی در ایجاد فرهنگ غنی و تمدن اسلامی در میان ملل مسلمان و رشد و توسعه آن است و همین امر را باید منشأ اصلی جنبش و نهضتی دانست که تمدن اسلامی از آن جوانه زد، رشد و نمو کرد و تمدن‌های دیگر را تحت تأثیر مستقیم قرار داد و به تعامل و تبادل فراخواند. این روحیه که توسط اسلام ایجاد شده بود، سبب‌ساز تحول فرهنگی عظیمی توسط مسلمانان در جهان شد.
فرهنگ اسلامی، فرهنگی سازنده است که همواره انسان را به گام نهادن در مسیر پیشرفت و تقدم در همه جوانب گوناگون تطور عقلی، تشویق می‌کند. کشف اسرار طبیعت در فرهنگ اسلامی، به عنوان راهی به سوی شناسایی پروردگار شناخته شده و حرکت در این راه به عنوان یک عبادت و نزدیکی به خدا و کمال انسان شمرده می‌شود.
«فرهنگ و تمدن اسلامی» عنوان کتابی به قلم بهروز رشیدی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی است که در سه فصل، پس از بررسی تاریخی ظهور تمدن اسلامی، به بحث درباره عوامل انحطاط این تمدن پرداخته و نهضت‌های شکل‌گرفته در راستای احیای تمدن اسلامی را بررسی می‌کند.
نخستین فصل کتاب با عنوان «تمدن اسلامی» به بیان علل و عوامل ظهور و گسترش تمدن اسلامی پرداخته و تعامل اسلام با دیگر تمدن‌ها را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. در این فصل، مباحثی همچون بررسی رشته‌های مختلف علمی در تمدن اسلامی از جمله قرائت و تفسیر، فقه و کلام، فلسفه، تاریخ، جغرافیا، نجوم، ریاضیات، طب، کیمیا و شیمی ارائه شده است.
در ادامه فصل نخست، نویسنده به بررسی علل ضعف و انحطاط تمدن اسلامی می‌پردازد. وی این عوامل را به دو دسته عوامل سیاسی و عوامل فرهنگی تقسیم می‌کند. خلافیت امویان و عباسیان، تفکیک جهان اسلام و تعدد خلافت، حمله مغول‌ها، ظهور امپراتوری عثمانی و تعدد مذاهب از جمله این عوامل بیان شده‌اند.
در بخشی از این فصل می‌خوانیم: «اسلام در تمدن‌های بزرگ، روح مساوات‌طلبی، عدالت‌جویی، توحید نظری و عملی دمید و از تمدن‌های بزرگ نیز علوم، مدنیت، سیستم اداری و دیوانسالاری و و صنعت و هنر را اقتباس کرد و خود نیز بر آنها افزود و اشاعه داد».
«نهضت احیای تمدن اسلامی» دومین فصل کتاب «فرهنگ و تمدن اسلامی» است. این فصل، علل و عوامل ظهور و گسترش تمدن اسلامی و همچنین عوامل انحطاط آن را در دو بخش جداگانه بررسی می‌کند.
وحی الهی و تعالیم قرآنی، آموزه‌های اسلامی و سنت رسول خدا، ویژگی‌های شخصیتی پیامبر اسلام(ص) و نهضت ترجمه و بهره‌گیری از دانش و علوم ملل دیگر، از جمله عواملی هستند که در این فصل به عنوان علل ظهور و گسترش تمدن اسلامی از آنها نام برده شده است. در بخش علل ضعف و انحطاط تمدن اسلامی نیز به عواملی همچون فاصله گرفتن حاکمان از ارزش‌های قرآنی و اسلامی اشاره شده است.
نهضت احیای تمدن اسلامی از دیگر مباحث ارائه‌شده در فصل دوم کتاب است. نویسنده در این بخش به بررسی نقش چهره‌هایی همچون سید جمال‌الدین اسدآبادی در احیای تمدن اسلامی پرداخته و در ادامه، جنبش‌های احیاگر دیگری همچون نهضت تجدید حیات اسلام در هند، نهضت تجدید حیات اسلام در اندونزی و جنبش اخوان‌المسلمین در مصر را معرفی و بررسی می‌کند.
فصل سوم کتاب با عنوان «افول تمدن حسی غرب و احیای دین، اخلاقیات و معنویت» ابتدا به بیان تعریف و تاریخچه‌ای درباره مفهوم تمدن حسی پرداخته و در ادامه به بیان نظرات و دیدگاه‌های تاریخ‌نگاران بزرگی همچون «ویل دورانت» و «توین‌بی» درباره تمدن غرب می‌پردازد. «افول باختر در فلسفه اسوالد اشپینگلر»، «زوال اخلاقی در غرب از نگاه ویل دورانت» و «نظریه نجات و رنسانس معنوی در تفکر ‌توین‌بی» عنوان مطالب ارائه‌شده در این فصل را تشکیل می‌دهند.
انتشارات تیسا، چاپ نخست کتاب «فرهنگ و تمدن اسلامی» نوشته بهروز رشیدی را در ۲۴۸ صفحه، ۱۰۰۰ نسخه و به بهای ۱۱۵۰۰ تومان منتشر کرده است.

منبع خبر : انتشارات تیسا
آخرین خبر ها
«جمهوری تشنگان» به زودی به بازار می‌آید«حافظه و فراموشی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان؛ درآمدی جامعه‌‌شناختی» به زودی به بازار می‌آید.«تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا؛ موانع و دستاوردها» به زودی به بازار می‌آیدزنان زرخرید نامزد کتاب سال 1400 شدبه چاپ سوم رسید: مدیریت شهری ۳ جلدیبه چاپ سوم رسید: ارزیابی تاثیرات اجتماعیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هامدیریت دانش؛ فرایندها، رویکردها به چاپ سوم رسیدخبرگزاری مهر از «پر‌سه‌گردی با قانون دینامیت» اثر کمیل سهیلی نوشت«تصمیم‌گیری» به چاپ ششم رسید.«جغرافیای فرهنگی» به چاپ دوم رسیدمنتشر شدمنتشر شدجوابیه انتشارات تیسا در مورد ادعای یکی از مترجمان کتاب بیشعوریبیشعوری93 میلیارد ریال کتاب در «تابستانه کتاب» به فروش رسیدتلاش برای پاسخگویی به جابه‌جایی تاریخیمردم تابستان راباچه کتابهایی شروع کردند/کتاب ابن سینابین پرفروشهاپیشگامی کتابفروشی‌های شهرستان در طرح «تابستانه کتاب»جریان زندگی زیر شهر تهران کتاب شد«درآمدی پیشرفته بر اقتصاد فرهنگی» چاپ شد