عنوان پیام
متن پیام

«شهرداری به منزله نهاد اجتماعی»

تاریخ ثبت : ۱۳۹۰/۱۰/۱۳     تعداد بازدید : ۱,۴۰۸
«شهرداری به منزله نهاد اجتماعی»

«شهرداری به منزله نهاد اجتماعی»

«مجموعه مقالات همایش علمی شهرداری به منزله نهاد اجتماعی» در پنج جلد از سوی انتشارات تیسا به چاپ رسید. چکیده مجموعه مقالات این همایش نیز در کتاب جداگانه‌ای همراه با این مجموعه منتشر شده است.


یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های مدیریت شهری، معطوف به تأمین خدمات کالبدی و عمرانی شهر نظیر نظافت شهر، حفظ و نگهداشت راه و خیابان‌ها بوده است. هرچند این نیازها بخشی ضروری از زندگی اجتماعی قلمداد می‌شوند اما از سوی دیگر تغییرات گستردة ابعاد مختلف زندگی نوین، باعث بروز مطالبات جدیدی در زندگی شهروندان شده است؛ به‌طوری‌که مطالعات فرهنگی شهروندان نیز امروزه جزء دغدغه‌های مهم مدیران شهری شده و در اولویت‌های برنامه‌ریزی‌های شهری قرار گرفته است.

تحقق رویکرد تبدیل شهرداری از سازمانی صرفاً خدماتی به نهاد اجتماعی، نیازمند فرهنگ‌سازی و بسط گفتمان «مشارکت‌جویی مردم ـ مشارکت‌پذیری سازمان‌ها» و تبیین ابعاد و کارکردهای مربوط و در نهایت شناخت اقتضائات سازوکارهای عملیاتی است. برگزاری نخستین همایش علمی «شهرداری به منزله نهاد اجتماعی» از سوی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در سال گذشته نیز در همین راستا صورت گرفته است.


«راهبردها و راهکارهای ارتقای شهرداری به مثابه نهاد اجتماعی در شهروندان و شهر»، «الزامات و زمینه‌های ارتقای شهرداری به مثابه نهاد اجتماعی»، «ترسیم وضعیت مطلوب شهرداری به منزله نهاد اجتماعی در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴»، «قدرت، امنیت و سیاست شهری» از جمله محورهای برگزاری این همایش بوده‌اند.

بیش از ۱۰۰ مقاله ارائه‌شده در این همایش توسط انتشارات تیسا در یک مجموعه پنج‌جلدی منتشر شده است. علاوه بر این، چکیده تمامی مقالات ارائه‌شده در همایش نیز در کتاب «چکیده مقالات» همراه با این مجموعه به چاپ رسیده است.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران، سید محمدهادی ایازی رئیس همایش، علی‌اصغر محکی دبیر همایش، مرتضی خسروی دبیر اجرایی همایش و سید رضا صالحی امیری دبیر علمی همایش، برای کتاب چکیده مقالات همایش، مقدمه و یادداشت نوشته‌اند.

«چالش‌ها و مشکلات ارتقای جایگاه شهرداری‌ها به عنوان نهاد اجتماعی در ایران» نوشته دکتر محمدباقر نوبخت و دکتر رضا معصومی‌راد، «در تمنای مدنیت» اثر احمد مسجدجامعی، «شهرداری؛ نهاد اجتماعی میان‌مایه» اثر دکتر مسعود کوثری، «جایگاه شهرداری در ایجاد مدیریت جامع شبکه حمل و نقل در راستای مدیریت یکپارچه شهری» نوشته سید ابوالحسن موسویان، «مطالعه تطبیقی منشورهای شهری در جهان» اثر دکتر مژگان عظیمی هاشمی و ندا رضوی‌زاده و «تقویت سرمایه اجتماعی در مقیاس محلی» نوشته زهرا خدایی، برخی از مقاله‌های ارائه‌شده در این همایش هستند.

در مقاله‌ای با عنوان «ساختار وظایف و فرایندهای اجتماعی و فرهنگی شهرداری‌ها (مقایسه کلانشهر تهران با کلان‌شهرهای جهانی» در جلد پنجم این مجموعه آمده است: «سابقه ساختاری و فعالیت‌ها و وظایف شهرداری تهران طی نیم قرن گذشته و حتی پیش از آن، نشان می‌دهد که به هر صورت، شهرداری تهران، همواره دارای ابعاد فعالیت اجتماعی و فرهنگی بوده و حتی در بعضی مقاطع، آنچه اکنون نیز در شهرداری وجود ندارد و حتی شاید در شرایط فعلی آرزویی بیش نباشد، در شهرداری تهران وجود داشته است؛ از سوی دیگر، نظام مدیریت شهری تهران طی نیم قرن گذشته با شیب نسبتاً مناسبی به سمت فرایندهای اجتماعی و فرهنگی پیش رفته است، اما هنوز تا تحقق حکمروایی خوب شهری و یا ایجاد نهادی اجتماعی ـ فرهنگی فاصله بسیاری باقی است. شرط لازم تحقق این آرزو، ایجاد یک ساختار سازمانی، فرایندی و فعالیتی جدید با رویکردی جدی است».

کتاب «مجموعه مقالات همایش علمی شهرداری به منزله نهاد اجتماعی» به همت انتشارات تیسا در پنج جلد منتشر شده است. تیراژ هریک از کتاب‌های این مجموعه ۱۰۰۰ نسخه و بهای دوره کامل این کتاب، ۶۳۰۰۰ تومان است.

آخرین خبر ها
«جمهوری تشنگان» به زودی به بازار می‌آید«حافظه و فراموشی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان؛ درآمدی جامعه‌‌شناختی» به زودی به بازار می‌آید.«تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا؛ موانع و دستاوردها» به زودی به بازار می‌آیدزنان زرخرید نامزد کتاب سال 1400 شدبه چاپ سوم رسید: مدیریت شهری ۳ جلدیبه چاپ سوم رسید: ارزیابی تاثیرات اجتماعیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هامدیریت دانش؛ فرایندها، رویکردها به چاپ سوم رسیدخبرگزاری مهر از «پر‌سه‌گردی با قانون دینامیت» اثر کمیل سهیلی نوشت«تصمیم‌گیری» به چاپ ششم رسید.«جغرافیای فرهنگی» به چاپ دوم رسیدمنتشر شدمنتشر شدجوابیه انتشارات تیسا در مورد ادعای یکی از مترجمان کتاب بیشعوریبیشعوری93 میلیارد ریال کتاب در «تابستانه کتاب» به فروش رسیدتلاش برای پاسخگویی به جابه‌جایی تاریخیمردم تابستان راباچه کتابهایی شروع کردند/کتاب ابن سینابین پرفروشهاپیشگامی کتابفروشی‌های شهرستان در طرح «تابستانه کتاب»جریان زندگی زیر شهر تهران کتاب شد«درآمدی پیشرفته بر اقتصاد فرهنگی» چاپ شد