عنوان پیام
متن پیام

روایت بحران هسته‌ای ایران از زبان یک دیپلمات

تاریخ ثبت : ۱۳۹۴/۱۱/۱۸     تعداد بازدید : ۸۶۸
روایت بحران هسته‌ای ایران از زبان یک دیپلمات

مراسم رونمایی از کتاب «روایت بحران هسته‌ای ایران؛‌ ناگفته‌های یک دیپلمات» تازه‌ترین اثر سیدحسن موسویان عضو پیشین تیم هسته‌ای؛ روز دوشنبه ۱۹ بهمن در محل کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، کتاب «روایت بحران هسته‌ای ایران؛ ناگفته‌های یک دیپلمات» در ۶۸۵ صفحه با قطع رقعی و جلد گالینگور‌، سیزدهمین کتاب از مجموعه کتاب‌های گفت‌وگوی انتشارات تیساست که با قیمت پشت جلد ۴۹هزار تومان از ۱۲ بهمن‌ماه به بازار عرضه شده است.

در معرفی این کتاب عنوان شده است: «روایت بحران هسته‌ای ایران؛ ناگفته‌های یک دیپلمات» یک تاریخچه معاصر و گزارش ایرانی همراه با جزئیات است که کشاکش دیپلماتیک ایران و طرفین مذاکره آن را در جریان بحران هسته‌ای ایران از سال ۱۳۸۱ به تصویر می‌کشد.

در آن تاریخ‌، خبرگزاری‌ها این خبر را منتشر کردند که تهران مخفیانه درحال ساخت تاسیساتی برای غنی‌سازی اورانیوم و تولید پلوتونیوم است. روایتی که موسویان ارائه می‌دهد،‌ با بهره‌گیری از تحقیقات گسترده و دست اول‌، مصالح ایرانی مورد نیاز را به آنچه تاریخ از این وقایع ثبت کرده است‌، اضافه می‌کند.

«روایت بحران هسته‌ای ایران؛‌ ناگفته‌های یک دیپلمات»، یک «سرگذشت» نیز هست. موسویان از سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۸۴ مسئول کمیته روابط خارجی شورای عالی امنیت ملی ایران بوده است. زنده‌ترین بخش‌های این سرگذشت‌، وقایع مربوط به بازداشت و بازجویی موسویان را بازگو می‌کند. وی در سال ۱۳۸۶ به اتهام جاسوسی بازداشت شد.

این کتاب درعین حال‌، اثری تحلیلی محسوب می‌شود. موسویان بارها به گذشته بازمی‌گردد و چالش‌های فراروی دولت ایران و نیز گزینه‌های مورد بررسی ایران را در مواجهه با چالش‌ها ترسیم می‌کند. او سیاست‌ها و اقدامات دیپلماتیک ایالات متحده‌، انگلستان‌، فرانسه، آلمان‌، روسیه‌، چین و سایر بازیگران را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد.

تحلیل‌های موسویان تحولات آینده را نیز دربرمی‌گیرد‌؛ زیرا او مضرات و منافع بالقوه گزینه‌های پیش روی ایران و طرف‌های مقابل را مورد مداقه قرار می‌دهد‌. او این عمل را با هدف حل بحران هسته‌ای ایران و ترمیم هرچه بیشتر روابط میان ایران و جامعه بین‌المللی انجام می‌دهد.

سرفصل‌های این کتاب عبارتند از:

ریشه‌های تاریخی و سیر توسعه تدریجی برنامه هسته‌ای ایران

- نخستین بحران وقایع و اتفاق‌های پیش از صدور نخستین قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (مهر

از تهران تا پاریس )

از توافق پاریس تا انتخابات ریاست جمهوری سال

دوران لاریجانی‌؛ منافع،‌ رویکردها و شعارهای سیاسی متفاوت

به سوی شورای امنیت‌؛ شورای حکام آژانس پرونده ایران را به شورای امنیت ارجاع می‌دهد

ورود مجدد شورای امنیت به موضوع و شرایط جدید داخلی

ایران تنها‌؛ دوران جلیلی

ورود آمریکا به موضوع هسته‌ای

وخیم‌تر شدن بحران

نتیجه‌گیری؛ مقایسه سیاست‌های هسته‌ای خاتمی و احمدی‌نژاد

سخن پایانی‌؛ از ژنو تا لوزان

نشست رونمایی این کتاب دوشنبه ۱۹ بهمن از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در بزرگراه حقانی‌، کتابخانه ملی‌، سالن اندیشگاه فرهنگ برپا می‌شود.

اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز نشر یادشده کتاب «ایران و آمریکا؛ گذشته شکست‌خورده و مسیر آشتی» را از موسویان منتشر کرد که بنا بر اعلام ناشر، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نمایشگاه کتاب ۹۴ شد.

منبع خبر : سایت خبری ایلنا
آخرین خبر ها
«جمهوری تشنگان» به زودی به بازار می‌آید«حافظه و فراموشی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان؛ درآمدی جامعه‌‌شناختی» به زودی به بازار می‌آید.«تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا؛ موانع و دستاوردها» به زودی به بازار می‌آیدزنان زرخرید نامزد کتاب سال 1400 شدبه چاپ سوم رسید: مدیریت شهری ۳ جلدیبه چاپ سوم رسید: ارزیابی تاثیرات اجتماعیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هامدیریت دانش؛ فرایندها، رویکردها به چاپ سوم رسیدخبرگزاری مهر از «پر‌سه‌گردی با قانون دینامیت» اثر کمیل سهیلی نوشت«تصمیم‌گیری» به چاپ ششم رسید.«جغرافیای فرهنگی» به چاپ دوم رسیدمنتشر شدمنتشر شدجوابیه انتشارات تیسا در مورد ادعای یکی از مترجمان کتاب بیشعوریبیشعوری93 میلیارد ریال کتاب در «تابستانه کتاب» به فروش رسیدتلاش برای پاسخگویی به جابه‌جایی تاریخیمردم تابستان راباچه کتابهایی شروع کردند/کتاب ابن سینابین پرفروشهاپیشگامی کتابفروشی‌های شهرستان در طرح «تابستانه کتاب»جریان زندگی زیر شهر تهران کتاب شد«درآمدی پیشرفته بر اقتصاد فرهنگی» چاپ شد