عنوان پیام
متن پیام

کتابی برای بررسی تاریخ فرهنگی بدن در ایران

تاریخ ثبت : ۱۳۹۳/۰۳/۲۹     تعداد بازدید : ۶۱۴
کتابی برای بررسی تاریخ فرهنگی بدن در ایران

انتشارات تیسا در بهار امسال کتاب‌های زیادی را در حوزه علوم اجتماعی منتشر یا تجدید چاپ کرده‌است. کتاب‌هایی که با رویکرد توجه به زندگی شهری و مدیریت شهری مسائل مختلف فرهنگی را بیان می‌کنند.

یکی از کتاب‌های این حوزه انتشارات تیسا «درآمدی بر تاریخ فرهنگی بدن در ایران» نام دارد که در بهار ۹۳ به چاپ دوم رسیده است. تاریخ فرهنگی بدن نوشته‌ی محمد سعید ذکائی و مریم امن پور بهار ۹۲ به چاپ اول رسیده بود.

مطالعات بدن در سال‌های اخیر از اهمیت بالایی برخوردار شده است و موضوع تحقیقات مختلف رشته‌های علوم انسانی می‌شود. کتاب مطالعات فرهنگی بدن در ۸ فصل تنظیم شده و موضوعاتی از قبیل مد و مدگرایی، بدن در تاریخ ایران، بدن در تاریخ جهان، ارتباطات غیر کلامی، دین، فرهنگ، سلامت و پزشکی و مسائل متنوع دیگری را بررسی و تحلیل می‌کند.

در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم:

بررسی آداب و فرهنگ بدن در وهله نخست، امکانی برای مطالعه تغییر اجتماعی است. بدن وجه مهمی از فرهنگ عمومی، ارزش ها و شیوه زندگی ساکنان یک سرزمین را آشکار می کند. تجربیات بدنی را نباید صرفاً در جوهره فردی آن نگریست. این رفتارها دلالت های آشکاری برای تنظیم روابط، تعاملات اجتماعی موجود و نشانه ها و علائمی از نظم اجتماعی را در خود نهفته دارند. سنت پیکره گرایی الیاس که تجلیات ارزش های جامعه را در مدیریت بدن جست وجو می کند یا سنت گفتمانی فوکو که به قدرت و انضباط اجتماعی در متن هیبت ظاهری و عرصه بدن اشاره می کند، گواهی بر این موضوع محسوب می‌شوند.

این کتاب، ایده‌های مفیدی برای ترویج برخی عادات شهروندی در متن زندگی شهری مدرن ایران فراهم می کند تا از طریق آن، تغییرات مثبتی را در ارتباطات بین فرهنگی اقشار و گروه های مختلف فرهنگی ساکن در شهرهای بزرگ ایجاد کنیم؛ برای مثال، تراکم انسانی در روابط و تعاملات اجتماعی در محیط های شهری این انتظارات را از شهروندان پدید می آورد تا تکنیک های بدنی مقتضی را به کار گیرند و حواس و تکنیک های بدنی خود (دیدن، شنیدن وغیره) را متناسب با این بستر پیچیده تنظیم کنند. شیوه راه رفتن، راه دادن به دیگر عابران در پیاده روهای کوچک و شلوغ شهری، خیره نگاه نکردن به دیگران، لباس و پوشش منطبق با فضای فرهنگی در حوزه های عمومی و موقعیت های مختلف شهری، لبخندزدن و آسان گیری در مواجهه با دیگر مردم، استفاده از لباس ها ی تمیز و به کار بردن بوی خوش، پرهیز از استراق سمع یا نگاه کردن به حریم خصوصی افراد، تنها نمونه های کوچکی از کدها، فضایل و ویژگی هایی است که فرهنگ شهری طلب می کند.

چاپ دوم «درآمدی بر تاریخ فرهنگی بدن در ایران» در ۴۳۹ صفحه و به قیمت ۲۰۰۰۰ تومان عرضه شده است

آخرین خبر ها
«جمهوری تشنگان» به زودی به بازار می‌آید«حافظه و فراموشی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان؛ درآمدی جامعه‌‌شناختی» به زودی به بازار می‌آید.«تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا؛ موانع و دستاوردها» به زودی به بازار می‌آیدزنان زرخرید نامزد کتاب سال 1400 شدبه چاپ سوم رسید: مدیریت شهری ۳ جلدیبه چاپ سوم رسید: ارزیابی تاثیرات اجتماعیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هامدیریت دانش؛ فرایندها، رویکردها به چاپ سوم رسیدخبرگزاری مهر از «پر‌سه‌گردی با قانون دینامیت» اثر کمیل سهیلی نوشت«تصمیم‌گیری» به چاپ ششم رسید.«جغرافیای فرهنگی» به چاپ دوم رسیدمنتشر شدمنتشر شدجوابیه انتشارات تیسا در مورد ادعای یکی از مترجمان کتاب بیشعوریبیشعوری93 میلیارد ریال کتاب در «تابستانه کتاب» به فروش رسیدتلاش برای پاسخگویی به جابه‌جایی تاریخیمردم تابستان راباچه کتابهایی شروع کردند/کتاب ابن سینابین پرفروشهاپیشگامی کتابفروشی‌های شهرستان در طرح «تابستانه کتاب»جریان زندگی زیر شهر تهران کتاب شد«درآمدی پیشرفته بر اقتصاد فرهنگی» چاپ شد