عنوان پیام
متن پیام

گذری جامعه‌شناسانه در هالیوود

تاریخ ثبت : ۱۳۹۳/۰۳/۱۷     تعداد بازدید : ۶۶۵
گذری جامعه‌شناسانه در هالیوود

انتشارات تیسا به تازگی در ادامه انتشار کتاب‌های ارتباطات و رسانه خود، کتابی با عنوان «هالیوود چگونه کار می‌کند؟» را به چاپ رسانده‌است. این کتاب به قلم خانم جنت واسکو یکی از شخصیت‌های برجسته حوزه مطالعات رسانه نوشته و با ترجمه شاپور پشابادی منتشر شد. تیسا «هالیوود چگونه کار می‌کند؟» را در دسته کتاب‌های انسان‌شناخت خود قرار داده و آنرا یکی از منابع تجربی مناسب برای جامعه‌شناسی فیلم، ارتباطات و مطالعات فرهنگ و رسانه معرفی می‌کند.

صنعت فیلمسازی امریکا یا هالیوود، به کارخانه رؤیاسازی شهرت پیدا کرده است. ایده اساسی کتاب حاضر، همین ماهیت کارخانه‌وار هالیوود است. کتاب پیشِ رو، برخلاف خیل کتاب‌های موجود در بازار، از دیدگاه جامعه شناختی به دنیای هالیوود می‌نگرد. جنت واسکو در طرح و بررسی مضامین عمده کتاب خویش به رویکرد اقتصاد سیاسی توسل جسته است. واسکو، هالیوود را اساساً یک صنعت در نظر می‌گیرد؛ صنعتی تمام عیار که با وجود ماهیت نمادی و فرهنگی خود، از سازوکارها و مناسبات حاکم بر دنیای صنعت پیروی می‌کند و به الزامات و اصول دنیای کسب وکار پایبند است.

کتاب«هالیوود چگونه کار می‌کند؟»، فرایند پیچیده تبدیل ایده خام فیلم به محصول نهایی و فروش آن در بازارهای داخلی و بین المللی را بررسی می‌کند؛ بازیگران اصلی هر مرحله را معرفی و توصیف می‌کند و با اتکا بر داده های نادر و ارزشمندی که غالباً از دل خود صنعت فیلم‌سازی به دست آمده است، مفروضات رایج و میزان نزدیکی آن به واقعیت را به محک تجربه می‌گذارد.

طیف موضوع‌های ارائه شده در فصول کتاب، بسیار گسترده و کامل است و بسیاری از باورهای پرمناقشه و داغ حوزه مطالعات فیلم و رسانه را پوشش می‌دهد. نویسنده، با تکیه بر داده‌های نو، از موضوعات متنوعی سخن به میان می‌آورد.

نقش خلاقیت در هالیوود، دارایی‌ها و حق نشر، حقوق و دستمزدهای عوامل فیلم، شرکت‌های واسطه و استعدادیاب، نحوه گزینش طرح‌های اولیه و فیلمنامه‌ها، چگونگی عقد قرارداد میان عوامل فیلم، سازوکارهای تأمین سرمایه، اتحادیه‌های درون صنعت فیلم، شرکت‌های بزرگ توزیع و اکران فیلم و درآمدهای آنان، پخش ویدئویی و خانگی، کالایی‌سازی، تبلیغات، بازاریابی و تعبیه آگهی در فیلم‌ها، بازی‌های ویدئویی و محصولات مرتبط با فیلم‌ها (مثل عروسک‌هایی که از روی شخصیت‌های درون فیلم‌ها ساخته می‌شوند)، چگونگی حضور در بازارهای داخلی و بین‌المللی، ستاره سازی، جشنواره‌ها و مسابقات متنوع فیلم، نقش دولت در حمایت از هالیوود و بقای سلطه آن بر دنیای فیلم جهان و بسیاری مباحث دیگر، از مهم‌ترین این موضوع‌هاست.

جانت واسکو، از اسطوره‌های مرتبط با هالیوود سخن به میان می‌آورد و در پایان هر فصل از کتاب، خود به بررسی تجربی و انتقادی هرکدام از آنها می‌پردازد تا دست آخر دید جامع‌تر و نزدیک به واقعیت‌تری از دنیای هالیوود و سازوکارهای حاکم بر آن ارائه کند؛

مؤلف، در فصول پنج گانه کتاب خود، تولید، توزیع، توسعه، حمایت و بازاریابی فیلم را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد و با اتکا بر داده‌های تجربی فراوان و گران‌سنگ، مباحثات داغ مربوط به هرکدام را به محک نقد و بررسی می‌گذارد.

«هالیوود چگونه کار می‌کند؟» به تازگی با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۷۵۰۰ توسط انتشارات تیسا به بازار نشر فرستاده شد.

آخرین خبر ها
«جمهوری تشنگان» به زودی به بازار می‌آید«حافظه و فراموشی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان؛ درآمدی جامعه‌‌شناختی» به زودی به بازار می‌آید.«تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا؛ موانع و دستاوردها» به زودی به بازار می‌آیدزنان زرخرید نامزد کتاب سال 1400 شدبه چاپ سوم رسید: مدیریت شهری ۳ جلدیبه چاپ سوم رسید: ارزیابی تاثیرات اجتماعیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هامدیریت دانش؛ فرایندها، رویکردها به چاپ سوم رسیدخبرگزاری مهر از «پر‌سه‌گردی با قانون دینامیت» اثر کمیل سهیلی نوشت«تصمیم‌گیری» به چاپ ششم رسید.«جغرافیای فرهنگی» به چاپ دوم رسیدمنتشر شدمنتشر شدجوابیه انتشارات تیسا در مورد ادعای یکی از مترجمان کتاب بیشعوریبیشعوری93 میلیارد ریال کتاب در «تابستانه کتاب» به فروش رسیدتلاش برای پاسخگویی به جابه‌جایی تاریخیمردم تابستان راباچه کتابهایی شروع کردند/کتاب ابن سینابین پرفروشهاپیشگامی کتابفروشی‌های شهرستان در طرح «تابستانه کتاب»جریان زندگی زیر شهر تهران کتاب شد«درآمدی پیشرفته بر اقتصاد فرهنگی» چاپ شد