عنوان پیام
متن پیام
نظریه فراغت؛ اصول و تجربه‌ها
عنوان : نظریه فراغت؛ اصول و تجربه‌ها
نویسنده : کریس روجک
مترجم : عباس مخبر
ناشر : انتشارات تیسا
شابک : ۱-۴۳-۷۲۱۲-۶۰۰-۹۷۸
تاریخ چاپ : زمستان ۱۳۹۵
نوبت چاپ : اول
تعداد صفحه : ۳۱۵
وزن : ۳۰۰ گرم
قیمت : ۲۳,۵۰۰ تومان
تخفیف : ۰ %
موضوع : کتاب انسان‌شناخت
وضعیت : ناموجود
تعداد بازدید : ۱,۳۷۲

نظریه فراغت؛ اصول و تجربه‌ها

کریس روجک

کریس روژک ـ استاد جامعه‌شناسی و فرهنگ در دانشگاه ناتینگهام‌ترنت انگلستان ـ را باید از تأثیرگذارترین چهره‌های ترویج‌دهنده سنتی از مطالعات فراغت دانست که ماهیت فرهنگی آن را در کانون توجه خود دارد. وی آثار متنوع و تأثیرگذاری را در پیشبرد سنت جدیدی از مطالعات فراغت به رشتة تحریر در آورده که از جملة آنها می‌توان به «شیوه‌های گریز»، «فراغت برای فراغت»، «فراغت و فرهنگ»، و «مرکززدایی از فراغت» اشاره کرد. «نظریه فراغت» مهم‌ترین اثر نظری او در معرفی رویکرد فرهنگ‌نگرانه به فراغت است.
روژک در بیشتر آثار خود تلاش کرده دایره مفهوم‌سازی‌ها، رویکردها و دستورکارهای مطالعات فراغت را گسترش دهد و آن را با طیف متنوعی از پدیده‌های اجتماعی و اقتصادی پیوند زند که در نگاه نخست و با تصورات سنتی‌تر از آن تشابهی به فراغت ندارند. در این کتاب، روژک مفاهیم و سازه‌های نظری بنیادین در تحلیل فراغت را به بحث گذاشته و تأثیرپذیری فراغت از قدرت، گفتمان‌ها و بازنمایی‌ها به‌روشنی نشان می‌دهد و برخلاف تصورات خوش‌بینانه و کم‌وبیش آرمانی که فراغت را با آزادی، انتخاب و عاملیت پیوند می‌دهند، تأثیرپذیری این تجربه از متن و موقعیت‌های اجتماعی و فرهنگی خود و نیز نقش مؤلفه‌های فردی و ساختاری چون جنسیت، دوره زندگی، نژاد، سرمایه‌های فرهنگی و منزلت در شکل‌دهی به معنا و قالب آن را ترسیم می‌نماید. سبک شیوا و آموزشی متن به مخاطب امکان می‌دهد مفاهیم انتزاعی را به شیوهای ملموس و در پیوند با مسائل واقعی زندگی روزمره فراگیرد. کتاب «نظریه فراغت» در عین پیچیدگی و غنای نظری، برای خواننده آماتور قابل استفاده و جذاب است.

عباس مخبر با ترجمه این کتاب آموزشی پیشرو و عمیق و ترجمه تخصصی، دقیق و وفادارانه خویش بدون تردید خدمت بزرگی به دانشجویان علوم انسانی و اجتماعی در ارتقای سنت مطالعات و پژوهش‌های فراغتی در ایران کرده است.
محمدسعید ذکایی، دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه علامه‌طباطبایی


برچسب ها :