عنوان پیام
متن پیام
< سازمان ملل متحد
|
علی مهدیان >
لیست تمامی نویسنده ها بر اساس حروف الفبا
سیمون آبرام سیمون آبرام نرگس آذری پائول آرتز پائول آرتز تقی آزاد الهام آزادی دیوید اتکینسون رضا احمدیان عباس استاد تقی‌زاده نیک استیونسون روح الله اسلامی دکتر حسن اسماعیل زاده حسن اشتری کیومرث اشتریان احمدرضا اصغرپور ماسوله مریم امن پور آرمین امیر عبدالرضا امیری مهدی امینی دیوید دبلیو اندرسون بنیامین انصاری‌نسب دیوید انگلیس مارک اوژه پریسا اکبری سید محمد هادی ایازی حسین ایمانی جاجرمی آذین باقرنیا علی باقری دولت‌آبادی محمد برومند امین بزرگیان تونینو بلاسی محمود بهارک رضا بهرامی رضا بهرامی مرضیه بهرامی برومند شعیب بهمن گابی بولمن هنک بکر فرانکو بیانچینی الهامه پایدار امیر پورمند امیر پورمند استیفن پی‌رابینز ماین پیتروان‌دیک محمدباقر تاج‌الدین دکتر محمد باقر تاج‌الدین دکتر تاج‌الدین محمدرضا تاجیک محمدرضا تاجیک روث تاوزا پدیده ترابی دالتون ترامبو رُز تره‌مین آیدین ترکمه حسینعلی تقی تهرانی مریم توحیدی پیتر جکسون مایکل جکسون تئودور جی گوردون آرون جیمز آنا چارلتون محمدامین چیت‌گران علی حاتمی ابراهیم حاجیانی مهدی حسین‌آبادی سمیرا سادات حسینی سیدجلال حسینی اشرف‌السادات حسینی مهرزاد حمیدی محمد حکیم‌پور آرش حیدری آرش حیدری آرش حیدری و دیگران نرگس خالصی مقدم حسن خجسته باقرزاده سهیلا خلجی مژده دانش‌پژوه عارف دانیالی محمد دبیرسیاقی بهزاد دماری جورج دورشمیت عبدالرسول دیوسالار مهدی ذاکریان محمد سعید ذکائی محمدسعید ذکایی فرح ناز رافع مهدی رافعی بروجنی علی ربیعی جبار رحمانی الهام رسولی ثانی آبادی بهروز رشیدی هنز رنکمایر کریس روجک حسن روحانی امیر روشن عباس ریاحی محمدعلی زکریایی نیل سایپ رحیم سرور نوید سعیدی رضوانی مینا سعیدی شهروز عباس سهراب‌زاده ریچارد سوئدبرگ پیتر سوندرز جروم سی‌گلن دیوید سیبلی محمود شارع‌پور رمان شپلر محسن شفیعی احسان شفیعی‌زرگر عبدالله شهبازی ابراهیم شهبازی قپچاق اسماعیل صالحی سیدرضا صالحی امیری مجید صفاری‌نیا سیده محبوبه طوسی صدر سیده زهرا عبداللهی کیوانی مجید عبدالهی عباس عبدی شادناز عزیزی امید علی‌احمدی حسن عماری غلامرضا غفاری رضا غلامی احمد غیاثوند نعمت‌الله فاضلی محمد فاضلی گری ال فرانسیون محمود فرجامی جولان فرهادی بابادی حسن فرهنگی نورمن فرکلاف مجتبی فلاح‌نژاد زهره فنی ناصر فکوهی سید محمدامین قانعی‌راد محمدرضا قانون‌پرور محسن قدمی محمدرضا قدیمی مقدم مرتضی قلیچ رحمن قهرمان‌پور رحمن قهرمانپور فرشاد قوشچی مارک گات دینر ویلیام گادوین مارک گرانووتر فاطمه گلابی براند گلسون مانوئل گواردیا دیوید گوردون ارنستو لاکلا آندری لایت سیروس لطفی خاچکی هانری لوفور باهار مؤمنی خاویر مانکلوس استیون مایلز مالکوم مایلز غلامرضا محمدی‌مهر بهارک محمودی علی اصغر محکی علیرضا مرادی فدراسیون ملی مربیان حرفه‌ای آمریکا علی‌اکبر مرتضوی کیاسری محمد محسن مسجدی کامبیز مصطفی‌پور مهناز معالی سعید معیدفر سازمان ملل متحد مرتضی منطقی علی مهدیان مطهره سادات مهدیان‌صدر سید محسن موسوی سید جلال موسوی بازرگان سید ولی موسوی نژاد سید حسین موسویان شنتال موف سارا نادری علی نجات‌غلامی مهدی نجف زاده مریم نخساز محمد نژاد ایران محمد نژاد ایران هدایت نصیری علی نوازنی دکتر بهرام نوازنی علی نوذرپور حسین نوری‌نیا ری ری هاچسن نیلوفر هاشمی سیدرضا هاشمی‌زاده احمدرضا هامونی حقیقت دیوید هریس مونینک هنینک طاهره هوشنگی محیا هوشیان ثابت لاهیجانی چارلز وارنر جانت واسکو نیل واشبورن هاشم واعظی گودلا وایز سالسکس تیمور ورمس فرنک ونکلی جنت وینترسن آلان ٱلاند جان ٱنیل مجید کاشانی مهران کاظمی غلامرضا کاظمیان دانکن کرامر خاویر کرمنت مایکل کروگرس سارا کریمی اسماعیل کریمیان نانسی کلنیوسکی مسعود کوثری اریک کیم گرگ یانگ مجتبی یزدانی
مرتضی منطقی
نام : مرتضی
نام خانوادگی : منطقی
سال تولد : ۱۳۳۶
تحصیلات : دکترای روانشناسی

مرتضی منطقی

▪ متولد ۱۳۳۶ قزوین
▪ دکترای روانشناسی از دانشگاه تهران
▪ کارشناسی ارشد رشته روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس
▪ کارشناسی روانشناسی از دانشگاه تهران
▪ استادیار دانشگاه تربیت معلم
▪ عضویت در هیأت علمی نخستین همایش سراسری روانشناسی
▪ عضویت در هیأت علمی و شورای سیاستگذار همایش آسیب شناسی تربیت دینی در آموزش و پرورش
▪ عضویت در داوری انتخاب پژوهش فرهنگی سال
▪ عضویت در هیأت علمی همایش بین المللی پیامبر اعظم (ص)
▪ عضویت در هیأت های علمی و ملی همایش توسعه فرهنگی، جهانی شدن و تعلیم و تربیت
▪ ارائه حدود۴۰ مقاله در همایش های مختلف با عناوینی چون: نقش حجاب در حفظ بهداشت روانی جامعه، بن بست آرمان گرایی، ساده اندیشی ـ ویژگی تبلیغات جنگ ایران، امکان سنجی زنگ خلاقیت در مدارس، هنردرمانی تالی، بررسی بحران هویت دختران، بررسی تطبیقی گسست یا پیوند نسلی در جوانان ایران و شوروی، بررسی مقایسه ای دیدگاه های حضرت رسول (ص) و جریان های فمینیستی در روانشناسی اختلافی زن و مرد و ۳۳ مقاله در نشریه دانشگاه انقلاب
▪ بررسی ترفندهای روانی آمریکا در اسناد لانه جاسوسی، بررسی ویژگی های مردودین گزینشی کنکور، پیش بینی بهترین ریسک ممکن در باز پس گیری فاو، از هویت ایدئولوژیک تا هویت متعارض، روانشناسی نسل سوم انقلاب (پژوهش شایسته تشویق در سال ۸۴ به انتخاب وزارت ارشاد) و ...
▪ عضویت در هیأت تحریریه نشریه علمی ـ پژوهشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تبریز و فصلنامه خلاقیت و نوآوری
▪ تألیف بیش از ۱۰ جلد کتاب مانند:
ـ روانشناسی تربیتی (۲ جلد، سال های ۷۰ و ۷۲)، راز گل سرخ (۴ جلد به همت مرکز پژوهش های بنیادی وزارت ارشاد اسلامی در سال های ۷۵ تا ۷۷)، بررسی بازی های ویدیویی ـ رایانه ای (۱۳۸۰)، داستان مادر بزرگ طوبی (روان درمانی در جریان مرگ ـ ۸۳)، سبب شناسی و درمان بیماری های روانی در قلمرو اسلامی، انگیزه های روانی مقاومت نظامیان عراقی (برنده جایزه از جشنواره دفاع مقدس ـ ۷۴) نگاهی به ۸ سال جنگ تبلیغاتی (برنده جایزه از جشنواره دفاع مقدس ـ ۷۲) و...
گستره نظریه پردازی های بومی دکتر مرتضی منطقی در زمینه مسائل روانشناختی، فرهنگی و اجتماعی، بسیار قابل توجه و دارای اهمیت است. این پژوهشگر با بررسی های گسترده فرهنگی، اجتماعی، روانشناختی ـ که بیش از ۲ دهه در سطح جوانان داشته و همچنین بررسی روانشناسی نسل سوم و چهارم انقلاب، به طرح مفاهیمی مانند جامعه پذیری ضدجامعه پذیری، هنجارآفرینی های جدید جوان انقلاب اسلامی، انقطاع گفتمان بین نسلی، هویت القایی، هیجان جویی مرضی، عشق بیمارگون، مقاومت فرهنگی و مواردی از این قبیل پرداخته است. منطقی در تبیین مفهوم «جامعه پذیری ضدجامعه پذیری» با بحث درباره روند جامعه پذیری جوان، از سرمایه گذاری هایی سخن می راند که برخی به نتایج عکس نتایج اولیه مورد نظر می رسند. علاوه بر این دکتر منطقی با طرح عبارت «هنجارآفرینی های جدید جوان انقلاب اسلامی»، از شکل گیری برخی هنجارهای جدید همانند دید نقاد و چالشگر جوانان، نوآوری، رک گویی، استقلال رأی، پذیرش خودکنترلی (به جای دیگر کنترلی)، گرایش به هنرها و توجه به زیبایی شناختی در سطح جوانان یاد می کند و یادآور می شود موارد دیگری از جمله شفافیت و برخورد با ریاکاری، گرایش به فناوری های پیشرفته ارتباطی، تجربه گرایی، توجه به فرهنگ جهانی، نگرش های سکولاریستی، گرایش های فمینیستی (بویژه در دختران)، لذت گرایی و رفاه طلبی در این طبقه از قشر جامعه امروز به چشم می آید. این استاد دانشگاه با مطرح ساختن مفهوم افسردگی اجتماعی، به طرح نوعی از افسردگی دست زده که برخلاف افسردگی در بعد فردی اش ـ که می تواند متأثر از ابعاد ژنتیکی یا محیطی باشد ـ تنها از ابعاد محیطی تأثیر می پذیرد و در نتیجه برخورد جوان با مشکلات، تضادها و بن بست های حاصل نشده اجتماعی بر وی عارض می شود.
از عمده علایم بارز این عارضه که مرتضی منطقی بدان اشاره دارد، می توان مواردی همانند تمایل نداشتن جوان به ایفای نقش اجتماعی و سیاسی خود، استقبال نکردن از مشارکت و فعالیت های سازنده اجتماعی، بی برنامگی و گذران اوقات به بطالت، پناه بردن به فضاهای مجازی، احساس ندامت و پشیمانی از به دنیا آمدن، دست زدن به اعتراض هایی منفعل (در پوشیدن لباس، نوع ادبیات و مانند اینها) و غربگرایی افراطی.
وی در بررسی مسائل میان نسلی به مباحثی چون تفاوت های نسلی در گذر جهانی شدن، گسست و انقطاع گفتمان میان نسلی و از این قبیل پرداخته که بررسی تطبیقی او در رابطه با نظام های ایدئولوژیک در این مورد به سهم خود جای تأمل فراوان دارند.
«منطقی» همراه با به میان آوردن «هویت القایی» از تبعات تثبیت جوان در اخلاق دیگر پیرو در جریان رویکردهای تکلیف مدار یاد کرده که مسأله اخیر در مجموعه هویت های مطرح شده از سوی نظریه پردازان تحولی مانند مارسیا، بروزونسکی و پژوهشگران مشابه ملاحظه نمی شود.
عنوان «هیجان جویی مرضی» ناظر بر تحقق هیجان جویی افرادی (و اغلب جوانانی) است که با محدود دیدن عرصه های شادی و نشاط اجتماعی، شادی را در شکل مرضی آن محقق کرده و از این رهگذر، به ترضیه خاطر خویش می پردازند.
«منطقی» در مقام پژوهشگر این موضوع، از این حالت، که شادی و نشاط افراد، هزینه ای معادل آسیب، آزار و اذیت دوستان، اطرافیان و مردم را در بردارد یا افراد طی آن به استقبال از سوء مصرف مواد (مثل مصرف اکس، الکل، داروهای روانگردان و ...) می پردازند، با برچسب «هیجان جویی مرضی» یاد می کند. دکتر منطقی در بیش از دو دهه عمر علمی خود، در جریان پژوهش هایش به مفهوم سازی های بسیار و تشریح علایم و دلایل آن پرداخته که از آن جمله اند: عشق بیمارگون (تحقق عشق بدون تحقق ابعاد شناختی و عاطفی و هیجان همراه با آن)، مقاومت فرهنگی (پیش گرفتن اقدام های فرهنگی مانند تحول در پوشش، آرایش، تکیه کلام ها، طنزها، مطایبه ها و نمادهای متفاوت به جای ارائه شفاف دیدگاه های فرهنگی ـ اجتماعی).
مرتضی منطقی در خانواده ای کارگری متولد شد. در حدود سنین ۱۳ـ۱۲ سالگی (پیش از انقلاب) به سوی مطالعات و فعالیت های سیاسی کشیده شد و پس از ورود به دانشگاه، تحصیل رشته روانشناسی را هدف و حرفه خود کرد اما به سبب علایق گسترده ای که داشته است گاهی در یک ترم تحصیلی، معادل ۴۰ واحد بر سر کلاس های گوناگون، از تاریخ و ادبیات تا جامعه شناسی و مردم شناسی و اقتصاد و هنر، حضور پیدا می کرده است.
با این حال، او به محض اخذ مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی، به سطح کارشناسی ارشد جامعه شناسی رفته و سپس تحصیل دکترای روانشناسی اش را آغاز کرده است. او علاوه بر نشر بیش از ۱۰ عنوان کتاب، این روزها ۵ عنوان کتاب نیز در دست تهیه و انتظار مجوز نشر دارد. دو کتاب او با نام های «انگیزه های روانی مقاومت نظامیان عراقی» و «نگاهی به ۸ سال جنگ تبلیغاتی» در دو دوره از جشنواره کتاب های دفاع مقدس به عنوان اثر برگزیده شناخته شده اند و پژوهش «روانشناسی نسل سوم» که منطقی در آن به مسأله مناسبات میان نسلی در ایران پرداخته، سال ۸۴ در برنامه پژوهش فرهنگی سال، مورد تقدیر واقع شده است.
این استاد محقق هم اکنون در حوزه های تحولات قرائت فرهنگی ـ اجتماعی و دینی جوانان، مناسبات میان نسلی (روانشناسی نسل سوم و چهارم انقلاب)، فناوری های ارتباطی جدید (تلفن همراه، بازی های ویدئویی ـ رایانه ای، ماهواره و اینترنت)، روش های آموزش خلاقیت، نوآوری های آموزشی، روانشناسی عشق (عشق ناگفته، عشق شورانگیز، عشق مذکر و مؤنث) و بهداشت روانی در عشق شورانگیز و بررسی دیدگاه های زیست محیطی اسلام، به مطالعه، پژوهش و تألیف اشتغال دارد.
همچنین نوزدهمین نشست علمی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع روان شناسی نسل سوم انقلاب چندی پیش با حضور تنی چند از مسئولان و کارشناسان فرهنگی برگزار شد. در این نشست دکتر هاشمی، سرپرست دفتر مطالعات فرهنگی، ضمن اشاره به موضوع نشست و تشریح اهمیت آن، موضوعاتی از این دست از جمله مسائل اجتماعی ـ فرهنگی مهم پیش روی جامعه ایرانی را برشمرد.
سپس دکتر منطقی نیز ، مجری تحقیق، به ارائه گزارش پرداختند. وی با تفکیک ۳ نسل از یکدیگر، نسل اول را نسل انقلاب نامید و آن را واجد خصوصیاتی برشمرد که مرتبط با مسأله انقلاب اسلامی است، مسأله ای که بیش از هر چیز نسل اول را درگیر خود کرده بود.
نسل دوم، نسلی است که تجارب شان آمیخته به رویدادهای ۸ ساله جنگ و مسائل مربوط به آن است. مسائلی که به لحاظ محتوایی، بی ارتباط با نظام ارزشی نسل اول نیست.
نسل سوم، به لحاظ شرایط اجتماعی، تجربه ای متفاوت از نسل اول دارد. زیست جهان این نسل آمیخته با تجاربی است که بشدت مرتبط با رسانه های ارتباطی، خاصه فضای مجازی است. وسایلی که جهان را برای او به «دهکده ای» مبدل ساخته که با جهان نسل های قبلی بسیار متفاوت است، طبیعی است پیامد چنین تحولی، شکل گیری نسلی است که به لحاظ شخصیتی سازوکار روانی متفاوتی با ۲ نسل قبل خود دارد.
منطقی هدف اصلی پژوهش را نشان دادن میزان تفاوت های موجود میان این ۳ نسل دانست و با اشاره به روش پژوهش به شرح نتایج تحقیق پرداخت. نتایج پژوهش نشان دهنده آن است که نسل سوم، خود را بسیار متفاوت از ۲ نسل دیگر می داند. نظرسنجی های پژوهش بیانگر آن است که نسل سومی ها ۲ نسل قبلی خود را انسان هایی مفید، غیرت مند، شهادت طلب، وطن پرست، آرمانگرا، ساده زیست، عدالت خواه و علاقه مند به خانواده می دانند.
نتایج این پژوهش نشان می دهد نسل سوم در ابعاد متفاوتی چون نظام اعتقادی، شیوه های دین داری و هستی شناسی تفاوت های عمده ای با نسل های قبلی دارد.
لازم به یادآوری است برخی از مقالات دکتر منطقی در سال های ۷۵ تا ۸۵ در پژوهشکده علوم انسانی جهاد دانشگاهی، فصلنامه علمی ـ پژوهشی بسیج، فصلنامه خلاقیت و نوآوری، فصلنامه تحقیقات فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی، فصلنامه علمی ـ پژوهشی انجمن ایرانی تعلیم و تربیت و نشریه علمی ـ پژوهشی نوآوری های آموزشی منتشر شده اند.
مخلص کلام این که مرتضی منطقی حجم عظیم کارهای پژوهشی و تألیفی اش را در تأکید اسلام نسبت به علم آموزی و دانشجویی و ادای وظیفه خود نسبت به مردم جامعه و جامعه بشری خویش می داند و این، انگیزه عاشقانه ای است که هیچگاه خاموشی نمی پذیرد.

منبع: سایت آفتاب، به نقل از روزنامه ایران

 
آخرین کتاب های همین نویسنده