عنوان پیام
متن پیام
زنان اینستاگرامر؛ خوانشی انتقادی از بازنمایی زندگی روزمره خانوادگی
عنوان : زنان اینستاگرامر؛ خوانشی انتقادی از بازنمایی زندگی روزمره خانوادگی
نویسنده : شیما فرزادمنش
ناشر : انتشارات تیسا
شابک : ۱-۲۳۵-۲۲۳-۶۲۲-۹۷۸
تاریخ چاپ : زمستان ۱۴۰۱
نوبت چاپ : دوم
تعداد صفحه : ۲۳۰
قیمت : ۱۰۵,۹۰۰ تومان
وضعیت :
تعداد بازدید : ۱۷۷

زنان اینستاگرامر؛ خوانشی انتقادی از بازنمایی زندگی روزمره خانوادگی

شیما فرزادمنش

مدت‌هاست که فضای مجازی به میدان اصلی زندگی روزمرۀ ما تبدیل شده و بخش زیادی از زیست‌جهان ما در شبکه‌های اجتماعی و بستر اینترنت برساخته می‌شود. در این میان، اینستاگرام به دلیل جذابیت‌های بصری و عکس‌محور بودن، جایگاه ویژه‌ای در میان خانوادۀ ایرانی یافته است. بخشی از زندگی روزمره اساساً از آن رو «زندگی می شود» که در قالب عکس در اینستاگرام به نمایش درآید. فضای مجازی به هر فرد فارغ از جنس، طبقه، نژاد، قوم و دیگر مرزهای طبیعی و ساختگی فرصتی برای ظهور و بروز داده و بدین ترتیب وقایع ساده و شخصی زندگی روزمره از چیدمان میز غذا تا اولین لبخندهای فرزند می‌تواند دست‌مایه‌ای جهت تبدیل شدن به یک خرده‌سلبریتی مجازی شود.
این کتاب برشی است از ویترین «سبک زندگی» تنها بخشی از زنان متأهل ایرانی که به بازنمایی دغدغه‌ها و زندگی روزمرۀ خانوادگی خود در فضای اینستاگرام پرداخته و تبدیل به خرده‌سلبریتی شده‌اند. خوانشی انتقادی که مشخصاً به لایه‌ها و معناهای پنهان موجود در تصاویر و توضیحات آن‌ها پرداخته و در پی رمزگشایی از شیوه‌هایی است که اینستاگرامرها به واسطۀ آن، تصاویر نمایشی بازنمایانه از زندگی‌شان را به‌مثابۀ واقعیت زندگی خود به مخاطب عرضه کرده و بدین ترتیب سطحی از قدرت را در تعامل با صدها هزار دنبال‌کننده می‌آفرینند و خود را مرجع و الگوی زنی موفق، زیبا، ثروت‌مند، خوشبخت و امثالهم معرفی می‌کنند.
نویسنده طی پژوهش ضمن تحلیل پست‌های اینستاگرامرها، به بازخوردهای مخاطبان ذیل پست‌ها نیز توجه کرده و همواره تعامل میان اینستاگرامر و مخاطب را مدنظر قرار داده تا دسته‌بندی‌ای از انواع قرائت‌های مخاطبان از الگوهای نمایشی ارائه‌شده توسط اینستاگرامر ارائه دهد.


برچسب ها :
کتاب های مشابه